Zoeken

Eerste test prototype KTM 790 Duke

Met 203.423 motoren verkocht met het KTM en Husqvarna label was KTM in 2016 Europa’s grootste motorfabrikant. Tot op heden waren daarbij echter alle meercilinder motoren gebaseerd op de in eigen huis ontwikkelde 75° V-Twin die de 950R fabrieksmachine aandreef waarmee Fabrizio Meoni in 2002 de Parijs-Dakar rally won. Dat gaat het komend jaar veranderen met de komst van de 790 Duke, die wordt aangedreven door een compleet nieuwe 800cc paralleltwin.

Megatest: Harley-Davidson 2018 Softail line-up

Om de 115e verjaardag kracht bij te zetten heeft Harley-Davidson voor 2018 een compleet vernieuwde Softail gelanceerd, volgens de Amerikanen uit Milwaukee het grootste productontwikkelingsproject ooit. In de heuvelachtige omgeving van Barcelona maakten wij kennis met vier van de acht nieuwe Softails: de Street Bob, Fat Bob, Breakout en Heritage Classic.

Presentatie Triumph Bobber Black, Speedmaster en Visitor Experience Centre

Nog niet zolang geleden introduceerde Triumph de fraaie Bonneville Bobber, een fraaie minimalistische custom met vette looks en dito prestaties maar dat bleek niet genoeg. Tijdens een bliksembezoek aan Hinckley mochten we ruiken aan de nieuwe Bobber Black, Speedmaster en betraden we het totaal geheel nieuwe Factory Visitor Experience Centre!

Test: 1914 Henderson Four

Hoewel de eer van Amerika’s eerste viercilinder motorfiets naar de in 1909 geïntroduceerde Pierce Four ging, was het doel van de in Schotland geboren gebroeders William G. en Thomas W. Henderson toen ze in 1911 de Henderson Motorcycle Co. in Detroit oprichten de productie van een luxueuze, betrouwbare viercilinder die substantieel beter was dan al het andere op de markt. Waar Tom Henderson een financiële wizard was, bleek broer Bill een van de beste engineers in de begindagen van de Amerikaanse motorindustrie te zijn. De ongekende luxe en kwaliteit van hun ontwerpen zetten alles dat door Europese fabrikanten op de markt was gezet in de schaduw, waardoor de Henderson motoren tot 'tweewieler Cadillacs’ werden gedoopt.

Test: 1910 Pierce Four

Verrassend luxueus voor die tijd was de 1909 Pierce de eerste in de Verenigde Staten geproduceerde viercilinder motorfiets. In een tijd waar de meeste motoren niet meer waren dan een fietsframe met een- of tweecilinder aandrijving, was de Pierce substantieel anders, zelfs avant-garde. Met z’n massieve stalen buisframe waarmee de fiets zich direct van z’n concurrenten onderscheidde blonk de viercilinder motor ook uit in verhoudingsgewijze souplesse, wat leidde tot z’n bijnaam de ‘Trillingsvrije Motor.’