Zoeken

Reisverhaal: Per motor door India

Pagina 2

6 mei 2005
Inhoudsopgave
Reisverhaal: Per motor door India
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Bullet-train


Goed,de ijzeren zijkoffers worden er op gezet en gevuld en een reistas wordt op het bagagerek gebonden. Dit is al onze bagage voor de komende weken. Eenmaal op weg blijkt dat het verdomde moeilijk is om te wennen aan het omkeerde schakelpatroon. Lekker doortrekken in zijn tweede versnelling en dan hup eentje omhoog naar zijn drie. Mooi niet dus. Dit is terug naar de eerste versnelling, wat natuurlijk een hoop kabaal en opschuivende passagier tot gevolg heeft. Toch is het moeilijk om ingesleten gewoontes te veranderen, daarom gebeurt dit in het begin best wel vaak.


De weg is niet altijd even goed

Ook moeilijk is dat de voetrem links zit. Dit heeft hetzelfde hardremmende gevolg als je je vergist. Je moet die voetrem echter wel gebruiken, want de voorrem zit er vooral als versiering op. Die levert amper remkracht en laat ik in Nederland nou eigelijk alleen mijn voorrem gebruiken. Dit alles betekent dat je veel aandacht aan de bediening van de motor moet schenken, maar dit gaat natuurlijk ten koste van de aandacht die je aan het verkeer kan schenken. En geloof me, het verkeer in India verdient alle aandacht, die je het maar kan geven.

Hierachie Er is maar 1 officiële verkeers- regel in India; men rijdt in principe links. Of verkeer van links of rechts voorrang heeft, is bijvoorbeeld niet geregeld. Er zijn wel een hoop onofficiële regels. Grote voertuigen hebben voorrang op minder grote voertuigen, daardoor sta je met een motor niet heel hoog in de hiëarchie. Gelukkig zijn er in India wel heel veel motorfietsen, zodoende sta je er niet alleen voor. De Indiërs gebruiken zelf veel100 of 150 cc motoren, ze vervoeren er alles mee; huisraad, je handelswaar of gewoon je hele gezin. Nog een onofficiële regel. Bij een verkeersongeval met een buitenlander, heeft die altijd schuld. Oppassen dus.

Zo kan je met het hele gezin op vakantie.

Er zijn in India meer dan een miljard mensen en dat merk je natuurlijk ook op de weg. Ossenwagens, fietsers,voetgangers, loslopende geiten/honden/koeien/aapjes, vrachtwagens en bussen moeten allemaal gebruik maken van diezelfde weg. Ieder met zijn eigen tempo en dat betekent dat er constant ingehaald wordt. Dit gebeurt drie, vier dik naast elkaar, maar wonder boven wonder, gaat het meestal goed. Ook ik ga er na de eerste dagen een creatievere rijstijl op nahouden Een rijstijl die in Nederland binnen de kortste keren het inleveren van je rijbewijs zou betekenen. Maar je moet je aanpassen aan de gewoontes van het land, niet ?

Een van de vele dorpjes waar we doorheen reden.

Nu kan ik de Bullet ook wat beter beoordelen. Uiteraard is 18 pk niet veel (zeker met twee man en bagage), maar dat is in India ruim voldoende. Harder dan 80 is toch levensgevaarlijk. Het zadel is lekker breed en comfortabel. De achterrem remt toch vrij hard. De stampende eencilinder maakt een geweldig geluid, die ploft er lekker rustig op los. De De Bullet is zeer zuinig; 1 op 35 is goed haalbaar. Met olie is die niet zo zuinig. Een liter op 500 km is wel veel te noemen. Dit verklaart tevens de witte rook die uit de uitlaat komt.