Zoeken

Test: Aprilia RS 660

Supertwin

24 oktober 2020
Met de lancering van de RS 660, twee jaar na de presentatie van het conceptmodel op de EICMA in Milaan, de Tuono 660 die voor februari 2021 staat gepland en de Tuareg 660 voor later dat jaar, heeft moederbedrijf Piaggio een enorme comeback voor Aprilia uitgezet. In de Dolomieten maakten we kennis met de RS 660, die ondanks het koude weer en natte wegen echt wel aan de verwachtingen voldeed.

Vanaf het moment dat Aprilia de RS 660 als conceptmodel presenteerde heeft een productieversie van deze supersexy SuperTwin op de verlanglijst van duizenden potentiele klanten wereldwijd gestaan. Het afgelopen jaar werd op diezelfde EICMA in Milaan de productieversie van deze wonderschone droomfiets onthuld, ogenschijnlijk nauwelijks anders dan die prikkelende eerste smaak van betaalbare prestaties in combinatie met designlooks. Waanzinnig design en dito prestaties – in combinatie Alsof Stevie Wonder een vooruitziende blik had. "Isn't she lovely..."met de compacte bouw – maken dat de RS 660 kan worden gezien als de moderne opvolger van de succesvolle RS250 tweetakt ‘racer met kenteken’, waarvan jammer genoeg in 2004 de productie moest worden gestaakt vanwege strengere milieueisen. 

Maar nu, nét geen twee jaar voor die eerste glimp van het beloofde land, staat Aprilia op het punt om in november de levering te beginnen van een model dat voor een nieuwe generatie straatlegale sportfietsen staat. Leverbaar in drie verschillende kleurstellingen: Apex Black (afgeleid van Marco Melandri’s 2002 RSV250 WK-winnende machine – een van de 54 wereldtitels die Aprilia heeft vergaard), Lava Red (geïnspireerd door de RSV250 GP racer van Loris Reggiani in 1994) en Acid Gold – een super distinctieve gele tint die de RS 660 van kilometers afstand herkenbaar maakt, voor het prijskaartje van € 12.450 (€ 11.050 BE), wat minder dan de helft is van de RSV4 waarvan ‘ie is afgeleid. Terwijl ‘ie voor wat gebruik op de openbare weg absoluut toegankelijker is, maar net zo opwindend te rijden is, zelfs – of misschien wel vooral – voor de meer ervaren motorrijders voor wie het maximale uit bochtensnelheid te halen en de stuureigenschappen ten volle te benutten een veel grotere kick geeft dan simpelweg op een recht stuk de gaskraan vol opendraaien.

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Milagro/ Alberto Cervetti & Rudy Carezzevoli