Zoeken

Vergelijk A2 Allroads

Kawasaki Versys-X 300

10 januari 2018

Vier lichte A2 allroad motoren op Experience Island. Met dat in het vooruitzicht had ik misschien een andere motorfiets moeten opeisen dan de Kawasaki Versys-X 300. Een motorfiets die misschien wel de looks heeft van een allroad motorfiets, een blik op de banden leert je al snel dat de Heerlijk dat spelen in de zandbak, maar de volgende keer graag als 't een tijdje niet heeft geregend. En met noppenbanden...Kawasaki hier op voorhand de minst goede papieren heeft. Maar goed, ik ben de beroerdste niet en ik wil de uitdaging dan ook wel uitgaan. Maar niet voordat ik jullie verteld heb dat ik best wel enthousiast raak van deze Versys-X, die door de importeur nog eens extra is aangekleed. Zo maakt de beugelset hem niet alleen een stuk breder en volwassener, het zorgt ook nog voor de nodige protectie. De gemonteerde verstralers moeten er dan weer zorgen dat je ook ’s avonds je weg moet kunnen vinden tijdens een avontuurlijke rit. De twee gemonteerde zijkoffers zijn vooral heel erg handig en maken hem uitermate geschikt als woon-werk motorfiets, maar daarover later meer...

Nadat we eerst nog wat ‘schone’ plaatjes hebben geschoten is het namelijk tijd voor het ‘vuilere’ werk… de baan op! Met het ene been nog maar net over het hoge zadel geslingerd zie ik mijn collega’s er al als de hazenwind vandoor schieten. De mazzelaars denk ik nog! Met hun noppenbanden (Honda) en de iets geschikter voor deze ondergrond gemonteerde banden onder de MASH en BMW, maak ik dan ook geen schijn van kans. Op de Kawasaki zijn weliswaar ook banden met een allroad profieltje gedraaid, ze slippen binnen de kortste keren al helemaal ‘vol’. Voetjes aan de grond dus en langzaam het tempo een klein beetje opschroeven. Uiteindelijk gaat het wel, maar echt comfortabel offroad rijden wordt het nooit. Grote manco is de bestuurder, maar ook de Kawa laat weten het niet écht prettig te vinden.

Het helpt dan ook niet mee dat de Versys-X als enige van het viertal is uitgerust met een tweecilinder. Met 40pk (29,3kW) is het weliswaar de sterkste, hij levert zijn vermogen en koppel pas af bij toerentallen boven de 10.000 toeren. Nu draait hij gewillig die toeren hoor, maar op deze ondergrond heb je liever wat meer koppel bij lage toeren. Een set andere banden zou nog verbetering moeten brengen wat
De Touring versie waarmee wij reden is rijkelijk uitgerust. Display is overzichtelijk

De Bridgestones zijn op zich niet verkeerd, zolang je niet door de blubber rijden moet.  

Groot genoeg voor je dagelijkse boodschappen, of je normale kloffie voor op 't werk. Remmen doen wat je ervan verwacht
betreft die offroad capaciteiten, maar eigenlijk is de verharde weg het enige echte werkterrein van deze Versys-X. Op het onverharde gaat mijn voorkeur (logischerwijs) uit naar de Honda CRF250. De CRF doet wat zijn uiterlijk al doet vermoeden en dat is vooral heel erg makkelijk hard gaan in het mulle zand en de modder.

Goed gedaan, maar de MASH en BMW staan ook hun mannetje. Vooral die MASH doet het nog opvallend goed, maar het zijn vooral de rake klappen die ten gehore komen uit de uitlaatdempers die mij bij zullen blijven. Wat klinkt die Adventure 400 dan ook lekker! Niet zo steriel als de rest, maar vooral lekker rauw en een luide diepe grom. Dat de MASH niet meer de nieuwste is merk je aan het feit dat het allemaal wat minder strak aanvoelt dan de rest, maar het is wel de motorfiets die je het meest betrekt bij het motorrijden. Je zult een beetje moeten werken op de MASH en dat is op zijn tijd natuurlijk hartstikke leuk. Hoe anders is dan ook de BMW, die laat zien dat Duitse Gründlichkeit ook in de lichtere categorieën duidelijk voelbaar is. Een gelikt uiterlijk, een modern dashboard en de knopjes die we ook op de zwaardere BMW’s tegenkomen. Een tegenvallertje vind ik het ontbreken van de spaakwielen, die we op het overige drietal gelukkig wél tegenkomen.

Nu iedereen is uitgespeeld rijden we afwisselend op de vier testmotoren nog een rondje op de openbare weg. Als eerste pak ik nog even de Kawasaki mee, wat mij betreft de favoriet op de verharde weg. Daar waar de grip op Experience Island nog ontbrak, heb ik nu aan grip geen gebrek. Het is ook nog eens gemakkelijk lang uit te houden op deze Versys-X. Het zadel is goed in proporties, Kijk, dit gaat al een stuk beterhet stuur is lekker breed en het rijwielgedeelte filtert de grootste oneffenheden moeiteloos onder me weg. Bochten ronden we met het grootste gemak af en dan is de grens nog mijlenver weg. Sterk punt van de motorfiets is de heerlijk te bedienen zes versnellingsbak. De bak laat zich trefzeker en licht bedienen en dat laatste is ook van toepassing op de koppeling. Het aangrijppunt had wat eerder mogen zijn, (hij pakt echt pas heel laat…) maar dat is het dan ook wel.

Net als op de MASH treffen we op de Kawasaki een analoge toerenteller met aan de rechterzijde een digitaal display. Hierin de informatie over de snelheid, maar ook een klokje, info over de verreden afstanden en zelfs info over de resterende actieradius mag niet ontbreken. Vooral die laatste is erg handig. Op het dashboard ook een verbruiksmeter en die komt aardig overeen met de werkelijkheid. Een dagje ploeteren in het zand, acceleratietests en sportief rijgedrag zorgde voor een verbruik van 1 op 19,8 (5,05L/100km) en dat vind ik best netjes.

Na de Kawasaki rijden we hetzelfde rondje nog een paar keer rond met de andere modellen. Een andere favoriet is in dit geval de BMW. Je zit er iets lager op, het motorblok doet qua prestaties niet veel onder voor de Kawasaki en het is bovenal een echte BMW. Geen rammeltje of kraakje en hij stond wonderwel ook nog zijn mannetje bij het offroad gedeelte. Jammer dat er (nog) geen zijkoffers voor de BMW zijn te verkrijgen. Op de Kawasaki en MASH zijn ze namelijk uitermate handig. Dit zeggende brengt het me gelijk bij de MASH Adventure. Zeker met het gegeven dat het de goedkoopste is van het stel, een motorfiets die niet tegenvalt. Het is een motorfiets die leeft en wat temperamentvoller is dan de rest, maar vind een hele groep motorrijders dat niet juist hartstikke leuk?

Last but not least pak ik nog even de Honda mee. Met een schuin oog kijkend naar de noppenbanden bereid ik me voor op het ergste, maar dit valt ontzettend mee! De CRF laat je namelijk erg goed voelen wat wél en niet kan en geeft je daarmee veel vertrouwen. Voor mij was de Honda dan ook wel de verrassing van de dag, maar vraag je aan mij welke motorfiets je mag inzetten voor je dagelijkse woon-werkritje dan neigt mijn voorkeur naar de Kawasaki. Een heerlijk soepele tweecilinder, goede remmen, een fijne versnellingsbak en dito rijeigenschappen. Met €6.699,- (BE €5.799,-) is hij 355 euro duurder dan de MASH, maar bovendien 659 euro goedkoper dan de Honda! I rest my case!

Soepele twin, fijne versnellingsbak en dito rijeigenschappen, prijs

Hoogtoerige twinkarakter en banden zijn minder in de zandbak, over smaak valt te twisten