Zoeken

Vergelijk A2 Allroads

BMW G 310 GS

10 januari 2018

Nee, dan dit, de nieuwe BMW G310GS, tevens ook de nieuwste speler in dit viertal. Maar niet in de laatste plaats: een BMW GS, dus daar mogen we wel wat van verwachten. Het meeste is al verteld en nog niet zo lang geleden, bij de introductie. Hetzelfde blok als in de 310R, de looks van de GS als je je ogen een beetje toeknijpt maar vooral best veel BMW voor weinig geld. Het is niet eens de duurste van het stel, Wat die Honda kan, kan BMW ook.... bijnawat op zich al best opvallend is. En niet bepaald negatief, want in een klasse waar het om de centen gaat – en geef toe, een paar honderd euro verschil is véél meer dan een paar honderd euro verschil op een motor die zomaar naar de twintigduizend loopt of zelfs er overheen duikt- scheelt het zelfs aanzienlijk.

Maar goed, normaal gesproken hou ik me zo min mogelijk bezig met de prijs, zeker niet vooraf. Gewoon om een motor eerst op z’n kwaliteit te kunnen beoordelen. Ratio komt naderhand wel. En dan hebben we vandaag een tof gezelschap. Met uiteenlopende bandenmaten en vooral ook profielen weet je zeker dat er weer een leuke strijd gestreden kan worden. Zeker als je van plan bent een terrein als dat van vandaag te tackelen. Variërend van gras (makkie) tot minimaal begroeid zand (nog beter), tot diep,
GS zit overduidelijk in z'n DNA. Behalve dan het display, dat had wel wat vetter gemogen

Weinig reden tot klagen, niet in de zandbak en zeker niet op straat. Schakelen ging ditmaal foutloos

Wel een topkoffer, maar geen mogelijkheid tot zijkoffers. Da's nou jammer voor een GS. Beste remmen van dit kwartet, maar wat wil je met Bybre
los zand (da’s wel taai) en modder (nauwelijks nog te doen) hebben we het vandaag allemaal en dan nog vaak binnen een paar meter van elkaar.

Dat wordt flink ploegen en daar worden al snel de mannen van de jongens gescheiden, al zij het figuurlijk voor de opzittenden. Ik weet me nog redelijk te redden dankzij dat kleine beetje theorie wat is blijven hangen van de crosscursus een jaar geleden en de mountainbikekilometers die ik in de tussentijd heb afgelegd. Maar ik kan niet alle eer op me nemen; de BMW doet het namelijk ook nog lang zo slecht niet. Een stuk beter dan de Kawa bijvoorbeeld en hoewel de Honda in z’n eigen klasse zit, valt het nog helemaal niet tegen. Eigenlijk is de Mash nog het meest verrassend, die door z’n klassieke 400cc blok motorisch misschien nog het best beslagen ten ijs komt. Helemaal niet gek! Maar goed, ver verwijderd van de veel nieuwere GS. Het ABS knopje op het stuur wordt gretig gebruikt zo lang we hier rondploeteren en we hebben de tijd van ons leven. Op de arme Kawa na dan… verder is het vooral heel erg veel plezier zo lang de ondergrond nog een soort van weerstand biedt. Dat brengt je soms in verrassende situaties waar je hoopt toch veel Goh, heeft 't de laatste tijd veel geregend? liever op de CRF te zitten, maar ach, je kunt niet alles hebben. Koop een setje noppenbanden erbij en je komt nog een heel eind.

Qua gewicht zal het niet eens verkeerd zijn. Het blokje laat zich ook van z’n beste kant zien en weet nog heel goed om te gaan met de taaie ondergrond. Weliswaar hoef je van deze motor geen wheelies over een houten brug te verwachten, maar dat maakt ‘ie op asfalt dan weer helemaal goed. Daar is het totaal de omgekeerde wereld. Alhoewel de Honda zich daar ook prima weet te houden en zich zowat als een supermoto laat afbeulen. Dan is de BMW toch wel weer een stuk luxer. Doet me in de verte nog een beetje denken aan de eerste Funduro, de F650. Maar dan modern.

Het grootste verschil, dat is waarschijnlijk toch te merken aan de Mash. Hoeveel die ook doet denken aan een ‘echte’ grote motor, voor je gevoel de grootste en dus best presterende, zeker in het zand –het blokje van de Honda is gewoon heel klein, licht en hoogtoerig- je voelt toch dat het techniek uit een ander tijdperk is. Het oppakken, schakelen en wat je allemaal kunt voelen aan een motorblok is bij de overige drie gewoon zoveel verfijnder. Dat kun je compenseren met grotere klappen, maar niet verhullen en dat is dus te merken. In dat perspectief doet de BMW het wonderlijk goed. Misschien wel het best van de vier. De Kawa is een twin, wat betekent: onwijs veel toeren, onwijs soepele loop, maar het voelt gewoon supervreemd aan in een ‘adventure’ achtige motor. De Honda is super licht, de Mash is verouderd, dan blijft als vanzelf de BMW over. En dat is naast de CRF de enige waarbij je het ABS naar wens kunt aan- en uitzetten.  

Op de weg weet de G310 daar ook prima raad mee en knalt er vlot vandoor. Het is niet de allersterkste van de vier, maar zeker niet de langzaamste. Ed zei het: ‘de BMW voelt heel volwassen aan’ en dat klopt ook wel redelijk. Nou speelt Honda een klein beetje eh.. “vals” tussen aanhalingstekens door de motor gewoon Echt waar, dikke wheelie hier net. En dat hadden jullie ook kunnen zien, als die stomme fotograaf beter z'n best had gedaanals een echte Enduro/Supermoto aan te laten voelen behalve het vermogen, het Groene kamp gaat weer helemaal de andere kant op en laat de Versys net zo aanvoelen als de Versys 650 en 1000…. Vooral op de weg en op vakantie erg fors en een soort van luxe. Dat wordt door het blokje nog een beetje onderstreept door wel als een malle te knallen, maar het lijkt opnieuw als bij de Versys 1000, je moet altijd even wennen. Ook die viercilinder grote broer is een vreemde eend in de bijt. Maar dat kun je van de S1000XR ook zeggen. Alhoewel dat toch ook weer een echt ander ding is. Maar goed. De BMW is zeker z’n eigen ding en met recht een BMW. De vorm en hardheid van het zadel, het gevoel in de schakelaars, het display, allemaal ‘echt’ BMW. Maar heel volwassen zou ik ‘m nog net niet willen noemen, het blijft natuurlijk een A2 motor. Een heel goede, maar evengoed nog steeds wel.

Tel je alle punten op, dan is de G310 eh… niet echt de winnaar van het offroadgedeelte, maar heeft zich wel heel kranig geweerd. Op de weg is de tabel zowat omgekeerd, op een paar puntjes na die de volgorde toch weer weten te beïnvloeden. Maar daar scoort de GS dan toch weer heel leuk. En bij elkaar liggen de kaarten voor de BMW dan toch heel erg goed. Zeker als je bedenkt dat je het soort onverhard als we vandaag gedaan hebben, zelden tot nooit in je hoofd zou halen. Het is wachten op een aftermarket leverancier die ook zijkoffers voor deze motor kan leveren, dan is er weinig reden meer om niet voor de Beier te gaan.

Verrassend goed offroad, volwassen uitstraling, voelt sterker dan '310' doet vermoeden, prijs

Het is een GS, dus waarom geen optie voor zijkoffers? Waarom geen spaakwielen?