Zoeken

Test: Triumph Tiger 800 XCa

Zeven jaar later

6 april 2018
De Tiger 800 is al jaren een begrip en een visitekaartje voor de 'iets minder dan een liter' klasse. Altijd al geweest. Dus als je dat zou willen updaten, wat blijft er dan over van die motor die toen zo goed was in al z'n eenvoud?

Er kan een boel gebeuren in zeven jaar. Niet voor niets is ‘the Seven Year Itch’ een van Marilyns bekendste films, het idee voor dat script moet ook ergens vandaan komen. Bij motoren kan er zo mogelijk nog veel meer gebeuren in die tijd, in de tijd dat de supersports nog elke twee jaar vernieuwd werden, heb je het zomaar over drie modellen verder, zo niet vier. Maar niet alles verandert zo hard. Neem de Tiger 800. Weliswaar zijn we daar ook wel meerdere wijzigingen verder mee, maar eigenlijk staat hier nog steeds een Tiger 800 zoals we die al sinds 2011 kennen. Tenminste, van buitenaf.

Het is niet zo gek dat ik terugdenk aan 2011, het is zo ongeveer even koud als toen, als ik de motor ophaal. Het korte ritje van Triumphs thuisbasis naar de mijne vriezen zo ongeveer al mijn vingers en tenen er af, ondanks alle verwarmingen rondom. Kanonne wat is het koud en dat was het toen ook. Maar ja, de motor is nieuw en de motor staat klaar, dus er zal gereden worden. Gelukkig zou het de rest van de week snel beter worden.

Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Vincent Burger, Ed Smits