Zoeken

Test: Kawasaki Versys 1000 Touring NL Edition

Afzien

4 februari 2018

Terwijl ik voel dat de ongekende, haast moesson-achtige, regenbui de zwakke plekken van mijn allweather outfit weet te doordringen denk ik terug aan dat moment twee dagen geleden bij Kawasaki Benelux in Hoofddorp, toen onder een stralend blauwe hemel bij een temperatuur van bijna 10 graden boven nul de Versys 1000 werd opgehaald. Ik hoor het ‘m nog zeggen, de beste man die verantwoordelijk is voor de uitgifte van de "Of ik nu niet liever in een auto had gezeten," vraagt ze bij het tankstationmotoren: “Nou, het weer is prachtig, daar ga je vast en zeker wel plezier mee hebben. Dat had ik ook wel willen doen, even op en neer naar Hamburg gaan. Jaloers hoor…” Vraag me af of ik ‘m zou kunnen bellen en vragen of dat aanbod nog geldt, krijgt hij van mij de Versys en dan neem ik zijn auto wel om naar Hamburg te gaan.

Alsof de trip naar Hamburg van dik 450 kilometer onder dit soort omstandigheden nog niet genoeg afzien is kan daar vanochtend nog eens zo’n 150 kilometer bij op worden geteld voor afspraak met de fotograaf. Immers, zonder foto’s geen verhaal. Nog maar amper twintig minuten onderweg troost ik me met de gedachte dat over hooguit drie kwartier er weer tijd voor koffie is, bovendien zou het in de loop van de dag volgens Weerplaza moeten opklaren en zou de temperatuur richting de 5-8 graden moeten gaan.
Touring ruit is extra, maar de investering zeker waard. TomTom zelf is ook extra, de houder zit in 't pakket. De verbruiksindicator is griezelig nauwkeurig

Bron van ergernis, de handvatverwarming waarvan alleen de LED het deed. Akra klinkt bescheiden, want... euro4 (maar ziet er wel veel beter uit dan de standaard kachelpijp)

De LED verlichting uit het NL pakket maakt rijden in het donker een stuk aangenamer

Aan kofferruimte geen gebrek. Veervoorspanning achter is gemakkelijk aan te passen
Gelukkig maar dat Kawasaki op het laatste moment op mijn verzoek nog snel even de Versys van handvatverwarming heeft voorzien, wat niets zo erg als wanneer langzaam alle gevoel uit je vingers aan het weglopen is en een extra pitstop noodzakelijk is om met behulp van gloeiendhete koffie je handen weer op temperatuur te krijgen.

Met de handvatverwarming op standje 1 (van 3, we blijven optimistisch) tuf ik over de A12 en realiseer me dat voor de test de omstandigheden eigenlijk niet beter hadden kunnen zijn. In hoogzomer bij een zonovergoten temperatuur van 20 graden boven nul is zelfs de meest extreme naked of retro wel geschikt om op en neer naar Saint-Tropez te gaan, maar nu is dat een heel ander verhaal. Nu wil je juist iets dat a) comfortabel is, b) heerlijk ontspannen rijdt en c) je tegen de elementen van het weer beschermt. En laat dat nou precies de drie dingen zijn waar deze Versys 1000 in excelleert.

Relaxt

Hoe ontzettend relaxt de Versys 1000 rijdt had ik twee dagen geleden al ontdekt tijdens de trip van Hoofddorp naar huis in het avondspits verkeer. Om zoveel mogelijk trajectcontroles te mijden had ik gekozen voor ‘route binnendoor’, waar door het drukke verkeer het tempo behoorlijk wordt gedrukt en de dubbel doorgetrokken strepen en zijkoffers uit het Touring pakket (waarmee de Versys 1000 in Nederland standaard wordt geleverd, maar dat even terzijde) me ervan weerhouden om als een aso langs het verkeer te knallen. En ik dientengevolge tot de ontdekking kom hoe Eerlijk gezegd had ik liever gehad dat het droog was geweest.  heerlijk ontspannen de 1.043 cc vierinlijn eigenlijk rijdt. Het voelt alsof het koppel over de hele linie is uitgesmeerd, waardoor het blok in zesde versnelling tot haast stationair toerental kan worden afgeknepen. Meer dan eens realiseerde ik me bij het wegrijden bij een verkeerslicht dat in tweede of zelfs derde versnelling te doen omdat ik was vergeten terug te schakelen. Zelfs als – ditmaal doelbewust – een normaalformaat eenbaansrotonde in zesde versnelling wordt genomen dienst de Versys daar niet voor terug. Niet alleen slikt de Versys 1000 het nemen van rotondes in zesde versnelling als zoete koek, maar pakt vervolgens erg mooi sterk en zonder te verslikken lineair op als daarna de gaskraan vol wordt opengedraaid.

Het tweede dat me toen, maar misschien nu onder deze koude en natte omstandigheden nog veel meer was opgevallen is hoe goed de bescherming van de Versys is en dan met name de grotere Touring ruit die helaas geen onderdeel is van noch het Touring noch het NL Edition pakket, maar absoluut een aanrader is. De bescherming tegen de elementen is buitengewoon, bij snelheden tot 100 km/u is de ruit in zowel hoge als lage stand heerlijk stil en dankzij de centraal geplaatste forse sleuf is de onderdruk achter de ruit geëlimineerd, wat vooral bij hoge snelheid te merken is als je niet het gevoel krijgt naar voren te worden gezogen. Bij snelheden boven de 130 km/u gaat mijn voorkeur uit naar de hoge stand die meer protectie biedt, hoewel het in mijn helm in deze stand wel iets luidruchtiger is.


Of dat ik betere kleding had gehad