Zoeken

Test: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports

Ken je dat?

9 april 2018

Ken je dat? Dat moment dat je je afvraagt of die laatste benzinepomp voorbijrijden nou inderdaad wel zo’n goed idee is geweest? Dat gevoel dat toen d’r nog genoeg in de tank zat je het ene na het andere tankstation passeerde, maar nu het er echt om spant deze in geen velden of wegen te bekennen zijn. En je er steeds meer van Het is even zoeken, maar ze zijn er nog wel, onverharde wegen...overtuigd raakt dat de bodem van de tank eerder in zicht zal zijn dan die benzinepomp. Nu zou dat voor mij niet voor het eerst zijn geweest, tanken is niet bepaald mijn favoriete bezigheid, maar nu de eindstreep niet halen is wel het laatste wat ik had verwacht. Geen idee hoe groot de benzinetank van deze CRF1000L Africa Twin Adventure Sports is – misschien moet ik me toch eens gaan aanleren dat voordat we gaan rijden eerst op te zoeken – maar aan z’n forse afmeting te zien zal d’r vast flink meer ingaan dan in de standaard Africa Twin en bovendien gaf het display aan dat ik nog 75 kilometer rijden kon. Met op dat moment nog pak ‘m beet 50 kilometer te gaan had dat dus geen enkel probleem mogen zijn, toch?

En dus negeer ik vrolijk het benzinelampje dat nu al een tijdje brandt terwijl het laatste blokje van de tankmeter vrolijk aan het knipperen is. Afgaand op de nog beschikbare restkilometers en het feit dat deze mooi evenredig met de afgelegde afstand aftelt hoef ik me nergens druk om te maken en maak ik me nergens druk om. Tot in het zicht van de haven met nog pak ‘m beet een kilometertje of zes te gaan de Africa Twin bij het omgooien op een rotonde ineens begint te stotteren en ik vanuit m’n ooghoek het aantal restkilometers dat zojuist nog 23 was nu op - - zie staan. Eenmaal de motor overeind lijkt het weer goed te gaan, maar als de volgende bocht het ritueel zich herhaalt raak ik ervan overtuigd dat hier ergens aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug mijn rit van vandaag zal eindigen.  
Betere bescherming dankzij een forsere kuip en hogere ruit. Afleesbaarheid is niet het sterkste punt van het display

Veel drukker dan dit moet 't niet worden, en dat zonder cruise control. Handvatverwarming deed trouwens niet veel bij -4

Gemaakt voor het avontuur, dus protectie rondom

Koffers kun je zo in 't kontje klikken, de beugel is lekker fors voor de duopassagier
Door flink met de tank te schudden is het moment des oordeels voor even uitgesteld, maar iets te veel hellingshoek of iets te veel gas wordt meteen weer afgestraft.

Hortend en stotend rolt de Africa Twin verder door en baal ik er stiekem best wel van nu met de DCT versie op stap te zijn, het enige dat ik kan doen is proberen zo constant (en daarmee zo zuinig) mogelijk te rijden, snelheid maken, de motor in z’n vrij zetten en uit laten rollen zit er bij DCT helaas niet in, maar dat wist ik nog van mijn uitstapje met de VFR1200 naar Zuid-Frankrijk, waarmee ik destijds ook bijna zonder benzine was komen te staan (en een lokale Fransoos me voor 5 euro per liter wel uit de brand wilde helpen). Die ellende blijft me vandaag echter gespaard, de Africa Twin redt het tot de pomp, waar de motor met 23,05 liter wordt afgetankt en ik in m’n notitieblok de aantekening ’23 liter tankinhoud’ maak. Om eenmaal thuis tot de ontdekking te komen dat de inhoud volgens Honda toch echt 24,2 liter zou moeten zijn. 

Niet alleen gaat er dus ruim 1 liter benzine minder in de tank dan de fabrieksopgave, daarnaast heeft ‘ie aardig wat verbruikt waardoor de ‘meer dan 500 kilometer’ er deze tankbeurt slechts 367 zijn geweest, wat volgens de reken-App op m’n telefoon de Africa Twin een verbruik van 1 op 15,9 geeft en dat is toch flink wat minder dan de 1 op 21,8 die Honda in WMTC mode claimt. Nu moet daar wel de kanttekening bij worden geplaatst dat a) we de motor hebben opgehaald met 0,7 kilometer op de klok en b) een snelwegtempo van tussen de 140 en 170 km/u het verbruik ook geen goed zal hebben gedaan. Over de hele test gemeten kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 1:17,1 met een zuinigste waarde van 1:20 exact en als we die eerste tankbeurt buiten beschouwing laten (we hebben voordat we zijn gaan rijden niet gecheckt of de motor 100% was afgetankt) dan stijgt het gemiddelde verbruik in een klap al naar 1: 18,2. Bij 23 liter tankinhoud levert dat een actieradius op van 418,6 kilometer. Dat zijn d’r weliswaar flink wat minder dan de geclaimde 500, maar wat ons betreft nog steeds wel een super nette waarde.