Zoeken

Test: Bridgestone T31

Maximum gevoel

10 april 2018

Bij de ontwikkeling van de T31 heeft het ontwikkelingsteam voor ogen gehad een band te ontwikkelen die Sport Tour rijders vertrouwen moet geven door maximum contactgevoel en feedback, met stuureigenschappen en grip minstens op het niveau van de T30 Evo en sterk verbeterde handling en grip in de regen. Omdat het lang niet alle dagen van het jaar 20° met zon is en je niet alle dagen van het jaar in Ouarzazate in Marokko verblijft, Ander patroon voor meer grip én betere waterafvoerwaar Bridgestone een gevarieerd gamma aan motoren van de T31 had voorzien om over een route van een kleine 300 kilometer uit te testen. 

Ten opzichte van de T30 Evo, waar de T31 van is afgeleid, heeft Bridgestone met name de rubbersamenstelling aangepast door dankzij de laatste nano technologie op moleculair niveau de silica in de rubbersamenstelling beter te spreiden. Dit heeft de flexibiliteit van het rubber vergroot, wat zich heeft vertaald naar een beter contactgevoel, een betere bite, en dus meer grip in de regen of bij koude temperaturen. Bij de achterband is daarbij gebruik gemaakt van de welbekende 3LC compound techniek, waarbij de buitenkant van de band van zachter rubber is voorzien voor meer grip in de bocht, terwijl het midden van het loopvlak juist wat harder is voor een langere levensduur. Door ook het patroon van de afwatergroeven aan te passen moet dat nog verder zijn versterkt: dus méér grip aan de zijkant en méér stabiliteit in het midden. Ook moet dankzij het nieuw patroon, dat aan de zijkanten iets groter en in het midden iets kleiner is gemaakt, meer water kunnen worden afgevoerd. 

Bridgestone claimt dat de grip in de regen met 3% is verbeterd en dat mag als cijfer misschien niet indrukwekkend klinken, maar minstens zo belangrijk is dat met name het gevoel en de feedback is verbeterd, waardoor het niet alleen op papier, maar ook tussen de oren beter zit. Daar hebben we 'm, het bekende spiderdiagramTijdens de presentatie benadrukt Bridgestone nog dat naast de verbeterde grip in de regen en feedback de T31 ook wat lichtvoetigheid en neutraliteit betreft moet zijn verbeterd, terwijl dat alles niet ten koste van de levensduur moet zijn gegaan. 

Om dat (buiten die verbeterde performance in de regen dan) aan den lijve te ervaren had Bridgestone in het Arizona van Marokko een route van bijna 300 kilometer voor ons uitgezet, waarvoor een gemêleerd gezelschap aan motoren beschikbaar was, van VFR800 tot FJR1300, van Versys 650 tot KTM 1290 Super Duke GT en van CB1100 tot R 1200 RS. Om nog eens te onderstrepen dat het bij een Tour Sport band niet zozeer om het type motor gaat, maar om wat voor type motorrijder jij bent. Wel heeft Bridgestone onderscheid gemaakt tussen lichte en zware motoren, voor die laatste groep (als in bijvoorbeeld die FJR1300) is een speciale GT achterband gemaakt met stijver karkas om het surplus aan gewicht op te kunnen vangen.