Zoeken

Vergelijk: Z900 vs MT-09 vs GSX-S750Z

De vraag der vragen

13 april 2017

Voor velen is het dé test van het jaar en we zijn dan ook blij dat we er al redelijk vroeg een antwoord op kunnen geven: het vergelijk van de middenklasse naked bikes. En natuurlijk, daar gaan we al, is dit vergelijk niet compleet. Hoe kan het ook, vrijwel elk merk heeft zijn eigen versie, maar niet elk merk heeft een versie die in dezelfde categorie valt. Om maar meteen een open deur in te trappen: "des te groener, des te stuurt 'ie"De motoren die we nu meenemen zijn redelijk aan elkaar gewaagd, zowel qua prijs als qua prestaties. Daarmee hebben we ook direct een antwoord waarom we bijvoorbeeld de Triumph Street Triple niet hebben. Die is immers ook nieuw, toch?Klopt, maar op dit moment is daarvan slechts de RS uitvoering beschikbaar en deze staat zowel technisch als prijstechnisch op een heel ander niveau. We moeten nog even wachten voordat de basisversie beschikbaar is en dat wilden we niet… als deze er wél is, verwacht dan een nieuwe vergelijkingstest. Voor nu doen we het met deze drie: Kawasaki’s Z900, Yamaha’s MT09 en Suzuki’s, GSX-S 750, alle drie vernieuwd of zelfs helemaal nieuw.

Het is niet de meest hi tech klasse, maar er is wel veel veranderd. En het gaat nu om de volumemodellen, hier gaat het uiteindelijk om. Natuurlijk zijn de superbikes vetter en hebben Adventures en de supernakeds veel meer techniek aan boord waar we uren over kunnen doorgaan. Prima, maar uiteindelijk hebben de meeste mensen een stuk meer aardse wensen, een stuk normaler budget of is het gewoon prima en goed genoeg. In de verkoopaantallen staan dit soort motoren dan ook hoog op de lijst. Dan wil je dus heel graag weten welke nou eigenlijk ‘de beste’ is. Vandaag: de nieuwe Soes, Kawa en Yamaha.

Beginnen we meteen met een kleine voorsprong voor de Kawasaki, die nog geen week geleden al door liet schemeren de betere kaarten te hebben ten overstaan van de Suzuki. Deze keer hebben we weliswaar een andere Suzuki (hij is ineens zwart!), maar de verhoudingen blijven hetzelfde. Toch zouden we naar onze mening niet goed bezig zijn als we de motor dan maar thuis zouden laten… Ondertussen in het blauwe kamphet gaat om de verhoudingen tussen alle drie, niet eerst dit duo en dan het volgende. Wel nieuw, want daar ging het om, is de MT09. Vernieuwd zoals we weten en al was ‘ie het niet… dan was het nog steeds een serieus alternatief voor de viercilinders. Oh en weet je nog, die opmerking over logistiek? Hebben we nu dus wel opgelost, iets wat eerder nog niet lukte.

Voordeel van het voorbereidend werk van een week geleden is dat we direct in de materie kunnen duiken. Alhoewel, veel verder dan ‘we slaan de introductie mooi over’ komen we niet, want met de MT erbij zijn de kaarten bijna opnieuw geschud. Wat we al wisten is dat Yamaha meer z’n eigen weg ingeslagen is en dat is met twee zo op elkaar lijkende motoren ernaast alleen maar beter merkbaar.  Daardoor is het nogal een schok om van één van de twee anderen naar de Yamaha over te stappen of andersom: de MT09 is duidelijk een stuk hoger ingesteld, met de voeten op een heel andere locatie. Alsof je op een supermoto stapt. Maar dat gevoel blijft maar even en is ook weer niet zó extreem dat je dat zo ervaart als je alleen een MT in je garage zou hebben staan. Want dat is natuurlijk wel zo; niemand zal van de een op een andere overstappen, behalve bij een proefrit. Want eenmaal thuis wordt er besloten één motor te kopen en daarmee ben je dus de meeste verschillen kwijt. Dan is die motor van jou, is jouw kindje, daar leef je mee en daar wen je aan. Als je maar wel weet of je de juiste keuze gemaakt hebt. En daar willen wij graag mee helpen.


Nog het meest 'oer-naked' van alle drie. Doen ze goed, maar de Soes mist daardoor wel 'iets'