Zoeken

Vergelijk: Harley Road Glide versus Guzzi MGX-21

Anders

2 oktober 2017

Bij Harley hebben ze het toch iets anders aangepakt. Dat begint al direct als je in het dikke zachte fauteuil zakt, de Guzzi is daarbij wat Italiaanser. Het reiken naar het stuur is ook net wat verder, maar als je zit, dan zit je en krijg je alles wat Amerika je kan bieden in volle overvloed over je uitgestort. Inclusief die navigatie, die toch net weer even anders reageert dan een Tomtom of Garmin. Maar verder heeft ook deze machine een heel uitgebreid accessoirepakket. Road Glide? Ze hadden 'm net zo goed Canapé kunnen noemenKomt ook bij dat de motor op kruissnelheid stiller is, de kuip is nou eenmaal groter en houdt je dus ook makkelijk iets meer uit de wind. En daarbij vinden we de details nog wel leuker: naar eigen inzicht kun je links, rechts en in het midden nog extra ventilatiesleuven openen.

Wat doet Italië dan wél beter dan Amerika? Je raadt het niet, maar het antwoord is: rijden. En dan nog liefst sportief rijden. Vreemd op een motor die heel fanatiek niet is gemaakt voor sportief rijden, maar het is zo. Het is niet onverwacht dat de motor met voetsteunen meer grondspeling heeft dan de motor met treeplanken, maar toch: puntje voor de Tricolore. Heb je eenmaal voldoende tempo en dus het vage gebied vermeden, dan kun je op een stuurweg met het zwarte carbonmeer uit de voeten dan met de rood metallic stalen machine. Ook bij een sprint is er geen twijfel: Guzzi trekt sneller weg en langer door. Ergens op deze foto kun je nog een Ed vinden. Inzendingen kunnen naar het bekende adresHarley is gemaakt voor de allerlaagste toeren en dus de eerste meters nipt in het voordeel, maar dat slaat al snel om als de 1400cc Testarossa op stoom komt.

Ben je eenmaal lekker aan het rijden, dan zal dat je echter worst wezen. Je bent toch met z’n tweeën, of willekeurig hoeveel, onderweg en houdt dan ook een ‘gemiddeld’ tempo aan. Dus dan gaat het al helemaal niet meer over vermogen en sprints, misschien dat je af en toe nog eens een treeplank over de weg sleept maar dat heeft mij persoonlijk nooit gestoord, de motor blijft sowieso wel op z’n lijn en een beetje ginnegappen onderweg mag toch ook wel. Het tempo ligt ook weer niet zo hoog dat je last zou kunnen krijgen van turbulentie of windruis en dus trekken ook de verschillen daar een stuk naar elkaar toe. Dan blijft enkel de luxe van het rijden over, de bediening en de zithouding en dat laatste is toch een beetje persoonlijke voorkeur. De Guzzi zit wel ietsje ‘sportiever’ of minder als in een canapé als de Harley,
Qua bediening is het luxe troef op beide motoren. Wat je maar wilt, je kunt het vinden onder je

vingertoppen. Mag je ook wel verwachten van motoren in deze klasse en anno 2017...

En toch zijn de verschillen in aanpak aanzienlijk
maar het blijft een cruiser, daar ging het inmiddels van het begin al om. Qua bediening houden ze in Italië ook meer van een normaal gevoel in de handen en dus zijn de schakelaars identiek aan andere Guzzi’s en ook sommige Aprilia’s. De bediening op de Harley is gelijk aan alle overige Harleys en dat betekent: hun eigen knoppen, dikke handgrepen en brede hendels.  Past perfect in het plaatje, maar moet je van houden.

Toch komt het wel weer terug als je eenmaal alleen een ritje maakt. Dat gaat prima met beide machines, je kunt een lekker tempo aanhouden, niemand die je wat doet. Totdat je van de Harley overstapt op de Guzzi en merkt dat je die toch net even wat meer op z’n donder geeft, er net wat sportiever mee gaat rijden. Als vanzelf, omdat het goed voelt. Of je daarmee in de praktijk ook daadwerkelijk sneller bent is niet het punt, maar het vóelt wel zo. Tot het punt dat je het blok uitmelkt voor wat het kan en je beseft ‘blij’ te zijn dat je radiale vierzuiger remmen te hebben. Dat laatste dan wel weer omdat je nog steeds heel veel metaal moet afremmen als je het net op snelheid hebt gekregen, maar dat is inherent aan het actieve ritje wat je op dat moment aan het maken bent. Dus als je een wolf in schaapskleren zoekt, ben je met een paar woordjes Italiaans toch beter uit dan met je Starbucks bestellijst.  Of je dat leuk vindt, of dat het je ding is, of je wel graag een troefkaart in je mouw zou willen hebben waarvan je weet dat je die niet vaak hoeft te trekken, dat is aan jou.