Zoeken

Test: SYM Jet14 en CRUiSYM 300

Jet14

13 juni 2017

Voor 2017 heeft SYM zoals gezegd het gamma met twee nieuwe modellen uitgebreid: de Jet14 en CRUiSYM 300. Strikt genomen zijn ’t er zelfs vier, een watergekoelde variant op de Jet14 en de Symphony ST125, maar die twee modellen worden pas later in het jaar leverbaar. Voor nu houden we ’t dus bij de luchtgekoelde Jet14 en de CRUiSYM 300, die op en in de omgeving van het Belgische circuit van Zolder aan de Belgische en Nederlandse pers werden gepresenteerd. Te beginnen met de Jet14, waarmee SYM zich overduidelijk richt op de forens die zich voornamelijk in de stad begeeft. We willen u uitnodigen om in Zolder kennis te maken met onze nieuwe scootersDe Jet14 wordt aangedreven door een luchtgekoelde 125cc eencilinder die wordt opgegeven voor een topvermogen van 10 pk bij 8.500 toeren per minuut en een topsnelheid van 95 km/u, een snelheid die in de praktijk ruimschoots werd gehaald. Uiteraard voldoet de Jet14 aan de strenge Euro4 milieunorm.

De 128 kilo rijklaar wegende Jet14 – SYM spreekt zelf van een pluimgewicht van amper 122 kilo droog – accelereert nog best vlot naar 80 km/u, daarna gaat het allemaal wel iets moeizamer. Niet echt iets voor de snelweg dus, maar in het stadse verkeer voelt de scooter zich duidelijk veel beter in z’n element. Het lage gewicht in combinatie met de korte wielbasis van 1.350 mm heeft geresulteerd in een scooter die enorm wendbaar is. Tussen de auto’s door slingeren om bij het verkeerslicht op de eerste startrij te staan gaat Volgende keer mag 't best óp Zolder. Gaat best, hebben we in 't verleden al eens gedaan. Was wel in Carole bij Parijs, maar dat maakt niet uitnog gemakkelijker en sneller dan de automobilisten wachtend in de rij een cd hebben gewisseld. De 14 inch wielen dragen extra bij aan de lichtvoetige wendbaarheid. De Jet14 is weliswaar heerlijk compact gebouwd, maar heeft desondanks een riante zit en het kleine schermpje houdt je aardig uit de wind.

Waar we enorm te spreken zijn over de wendbaarheid van de Jet14, zijn we iets minder enthousiast over de remmen. Het enkele 260 mm schijfje voorzien moet in combinatie met een 130 mm trommelrem de scooter tijdig tot stilstand zien te krijgen en slaagt daar ook wel in, maar verwacht geen indrukwekkende MotoGP vertraging. ABS is niet voorzien, wel heeft de Jet14 in plaats daarvan een gecombineerd remsysteem, wat inhoudt dat met rechter remhendel voor- en achterrem wordt bediend. Met een kabelbediende achterrem stonden de
Niet écht wereldschokkend design, maar wel functioneel. Net als 't display

Onder 't zadel pas precies een integraalhelm en dan is d'r ook nog een handschoenenvakje

MotoGP vertragingen hoef je niet op te rekenen, maar voor in de stad voldoen de enkele schijf en trommelrem
Taiwanezen daar wel voor een uitdaging, maar hebben dat opgelost door bij het stuur ook kabelbediening toe te passen, dat via een hevelsysteem vervolgens een rempomp van de hydraulische voorrem bedient. Zoals gezegd, verwacht niet dat bij het inknijpen van de remmen het voelt alsof iemand een anker heeft uitgegooid, maar voor een stads tempo zijn ze zeker wel goed genoeg.

De enorme wendbaarheid van de Jet14 ten spijt zal dat voor potentiële klanten waarschijnlijk geen aankoopargument zijn. Die zal zich drukker maken over prijs & garantie en hoeveel hij of zij op de scooter mee kan nemen. De ruimte onder het zadel biedt plaats voor een integraalhelm, daarnaast is een afsluitbaar handschoenenvakje in de console voorzien en heeft SYM ook aan een bagagehaakje gedacht, waar je bijvoorbeeld een boodschappentas aan kunt vastmaken. Doordat de vloerplaat vlak is uitgevoerd kan die tas gemakkelijk tussen de benen worden gezet. In Azië, waar 3-4 man op een scooter eerder regel dan uitzondering is, zal die vlakke vloerplaat tevens als staanplaats voor kleine kinderen worden gebruikt.