Zoeken

Test: SYM Jet14 en CRUiSYM 300

CRUiSYM 300

13 juni 2017

Voor wie dagelijks met forenzen grotere afstanden te overbruggen heeft, al dan niet met stukjes snelweg, heeft SYM de CRUiSYM 300 op de markt gezet. Maxiscooters verenigen de voordelen van een stadsscooter – comfort en praktische inzetbaarheid – met het rijplezier en de prestaties van een motor met grotere cilinderinhoud. Dat is volgens SYM ook precies wat ze met de CRUiSYM 300 hebben nagestreefd. Sterker, SYM omschrijft de CRUiSYM 300 zelfs als een dynamische GT-maxiscooter waarmee je niet alleen dagelijks op pad kunt, maar die zich ook leent tot (langeafstand)reizen.Nu kunnen we ons daar wel iets bij voorstellen, Grondspeling is niet 't sterkste punt van de CRUiSYM 300in het verleden hebben we al eens een trip naar de Lorelei via het Duitse Eifel- en Moezellandschap met een Burgman 200 gedaan en met iets meer vermogen en cc’s zou dat een stuk gemakkelijker zijn geweest.En dankzij z'n ruime 12 liter tank en geclaimde verbruik van 3,4 liter op 100 km, of zoals wij dat in Nederland zeggen 1 op 33, moet je d'r ook nog eens zonder te tanken kunnen komen (zolang je niet in Groningen begint). 

Het grote pluspunt van een maxiscooter is namelijk de riante opbergruimte onder het zadel. Bij deze CRUiSYM 300 groot genoeg voor twee integraalhelmen, of kleding om d’r een paar dagen tussenuit te gaan. Het zadel is lekker ruim van maat, de lendesteun geeft je extra steun in de rug. De vloerplaat is weliswaar niet vlak, maar dat is bij elke andere maxiscooter niet anders, en is zo gevormd dat twee zithoudingen mogelijk zijn: benen naar beneden of benen naar voren. We hadden 't kunnen weten natuurlijk, met zo'n naam...SYM spreekt zelfs van drie zithoudingen, naar voren, beneden of naar achteren voor wie op de sportieve toer wil gaan,maar voor dat laatste zul je wel heel erg klein moeten zijn, het lukte ons niet om op die manier op de CRUiSYM 300 plaats te nemen.

De CRUiSYM 300 pronkt met een originele look, zeker in de zwart-rode kleurstelling met carbonlook details en geborsteld aluminium kuipwerk zoals wij ‘m in de omgeving van Zolder reden. De vlijmscherpe achterkant met toelopende lichtpartij, LED dagrijverlichting en achterlicht en de in de spiegels geïntegreerde knipperlichten moeten het sportieve karakter van de maxiscooter benadrukken. Wat comfort betreft is er weinig reden tot klagen, het zadel zit zoals gezegd perfect – zeker als je je voeten lekker ontspannen naar voren steekt, en ook bij dit zadel is een lendesteun voorzien.
Ruit is in hoogte in te stellen, display oogt sportief maar de kleurrijke streepjes maken 't net iets te druk. Kleine display geeft heldere informatie en aan de bovenkant is mooi plek voor een dashcam

Twee integraalhelmen, of boodschappen voor 't weekend, net wat je wilt. Twee handschoenenvakjes zelfs

Scherpe lijnen en veel carbon-look moeten 'm een sportieve uitstraling geven

Remt zeker niet onaardig
Naast de riante ruimte onder het zadel zijn in de console twee afsluitbare handschoenenvakjes voorzien en ook aan een 12V en een USB-aansluiting is gedacht. Het windscherm is in hoogte instelbaar.

Wat echter bijzonder slim van SYM is geweest is dat het dashboard met digitaal display zo is gevormd dat standaard al een steun is geïntegreerd voor een onboard camera.* Met de enorme vlucht die dashcams de laatste tijd aan het nemen is om in het geval van een incident te allen tijde zelf bewijsmateriaal te hebben, een slimme zet van de Taiwanezen. Nu spreekt SYM zelf alleen van een onboard camera, maar het lijkt ons dat die plek ook voor montage van een navigatie zal kunnen worden gebruikt. Het dashboard ziet er verder lekker verfrissend uit, hoewel de kleurrijke streepjes in de tellers de afleesbaarheid niet ten goede zijn gekomen. Van ons had het ook best iets minder druk mogen zijn.

De CRUiSYM 300 wordt aangedreven door een 278cc vloeistofgekoelde eencilinder, die wordt opgegeven voor een topvermogen van 27 pk bij 7.750 toeren en een koppel van 27 Nm bij 6.750 toeren per minuut. Meer dan genoeg om de bijna 200 kilo rijklaar wegende maxiscooter (198 kg om precies te zijn) binnen no-time naar driecijferige snelheden te brengen. Een stukje snelweg was niet in de route opgenomen, maar we schatten in dat de topsnelheid zo ergens rond de 130-140 km/u zal liggen. Maar even CRUiSYM dan?Ondanks dat de CRUiSYM 300 dus een flink stuk zwaarder is dan de Jet14, voelt het alsof de maxiscooter rapper tot stilstand te krijgen is. Ook hier is aan de voorkant enkel een enkele 260 mm schijf voorzien, het achterwiel wordt door middel van een enkele 240 mm schijf tot stilstand gebracht.

Ten opzichte van de Jet14 is de CRUiSYM 300 een flink stuk minder lichtvoetig en wendbaar, maar dat zien we ook in de technische specificaties terug: de wielbasis is met 1.550 mm maar liefst 20 centimeter langer en daarnaast zijn wat vlakkere banden toegepast. Goed voor de rechtuitstabiliteit, minder goed voor vederlichte stuureigenschappen. Niet dat de CRUiSYM 300 daarmee een log apparaat is dat niet de hoek om te krijgen is, verre van dat, maar aan de lichtvoetigheid van de Jet14 kan ‘ie simpelweg niet tippen. Het comfort moet de scooter verder krijgen van een niet instelbare telescoopvoorvork en dubbele eveneens niet instelbare schokbrekers achter en op dat vlak is er weinig reden tot klagen. Het enige wat ons wel tegen is gevallen is de grondspeling, voor we ’t goed en wel in de gaten hadden reden we de onderkuip al aan de grond – maar dat lag volgens SYM’s Pr-man aan onze hellingshoek van MotoGP-kaliber.

*) Op de valreep heeft SYM besloten dit in onze ogen ontzettend handige snufje niet naar de productielijn door te voeren