Zoeken

Test: SYM Jet14 en CRUiSYM 300

Aardig deuntje meeblazen

13 juni 2017

Je zou het misschien niet denken, maar SYM blaast een aardig deuntje mee als het op scooters aankomt. Opgericht in 1954 door Huang Chi-Chun en Chang Kuo An legde Sanyang Electrics zich in eerste instantie toe op de productie van fietsverlichting. In 1961 werd het bedrijf geherstructureerd in Sanyang Industrie Co. Ltd. en ging het een strategische overeenkomst met Honda aan voor de lokale assemblage van motoren, en was daarmee de eerste motorfiets producent van Taiwan. In 1969 ging men voor Honda naast motoren ook auto’s produceren. In 2002 kwam het tot een breuk, omdat de eigen scooters een directe concurrent waren voor Honda op de wereldmarkt. Honda ging zelf verder onder Honda Taiwan Co. Ltd. Sanyang tekende een strategisch contract met Hyundai en is tot op de dag van vandaag een strategische partner. Naast Hyundai heeft Sanyang ook banden met International Truck, Bombardier Recreational Products en het in India gevestigde Mahindra. In 2015 werd de naam Sanyang Industrie veranderd in Sanyang Motor Co. Ltd. Naast het hoofdkantoor in Hsinchu heeft Sanyang dochterondernemingen in China en Vietnam. Jaarlijks worden er 600.000 tweewielers geproduceerd, in totaal rijden er inmiddels meer dan 16 miljoen SYM scooters en motoren rond. Bij ons in Nederland wil het wat verkopen betreft nog niet echt vlotten, maar in België is het merk uit Taiwan marktleider in het segment tot 50cc voor zowel 25 km/u als ook 45 km/u en is SYM de tweede speler op de scootermarkt voor wat motorscooters betreft, met een marktaandeel van maar liefst 17%.

Tot zover deze spoedcursus wie is SYM, terug naar het heden in Zolder waar door SYM importeur Moteo – dat inmiddels naast Nederland en België ook in Frankrijk, Portugal en Zwitserland actief is, maar dat even terzijde – twee nieuwe modellen worden voorgesteld, de Jet14 en CRUiSYM 300, waarbij die laatste naast de JoyMax 300 - die vanaf 2017 als GTS300 door het leven gaat - komt te staan. Maar niet voordat door Moteo’s Pr-man er nog even op wordt gewezen dat SYM de garantietermijnen flink heeft verlengd. Bij de brom- en snorscooters, waar SYM in Nederland trouwens de tweede speler is op de markt, is dat naar 3 jaar of 30.000 kilometer gezet, terwijl dat bij motorscooters nu zelfs 5 jaar of 100.000 kilometer is. Daarmee gaan de Taiwanezen een flink stuk verder dan de in de motorwereld gebruikelijke twee jaar. Dat alleen al geeft aan hoeveel vertrouwen Sanyang Motor Co. Ltd. – zoals het bedrijf sinds 2015 officieel heet – in zijn SYM-scooters heeft.