Zoeken

Test: Honda CRF250 Rally vs. Kawasaki Versys-X 300

Aandacht trekken

15 september 2017

Afgelopen week heb ik het genot gehad met bovenstaande twee motorfietsen op pad te mogen. En genieten is het, want op papier zou dit helemaal zoveel plezier niet mogen bieden. Ook in showrooms vallen dit soort motoren al gauw een beetje in het niet tussen al het andere moois. Maar geef deze oogstrelende pareltjes en dito prijskaartjes eens een eigen plekje, zoals bij voorkeur in mijn garage, of gewoon even naar buiten en je zult zien dat ze een ieders aandacht claimen. Ongeacht je smaak of voorkeur vallen dan beide motoren gewoon positief op.

Motorfabrikanten weten heel knap steeds meer uit het materiaal en vooral ook de elektronica te halen en doen dat dus ook. Wat heeft geresulteerd in fietsen met dik tweehonderd pk’s, en een computer vol elektronische hulpmiddelen om het spul op de weg te houden. Prachtig uiteraard hoor, maar met één kruiwagen geld redt je het niet ze aan te schaffen en de vraag is of je er ooit ook maar een fractie van de capaciteit uit zult halen. Nee, we zijn door de jaren heen in mijn beleving de motor belangrijker gaan vinden dan het motorrijden. Niks leukers dan in de zandbak spelen. Als je er eentje kunt vinden tenminsteDat is nu net waar deze lichte machines je weer helemaal terug meenemen naar de basis van het motorrijden. Plezier boven middelen. Bijkomend voordeel is dat deze motoren ook bestuurd mogen worden met een A2 rijbewijs en daarmee dus voor een heel breed publiek inzetbaar zijn.

Het Allroad segment of ook wel ‘Adventure Bike’ segment genoemd, is de laatste jaren enorm in populariteit gegroeid. Documentaires als bijvoorbeeld het reisverslag van acteurs Ewan McGregor  en Charlie Boorman ‘The long way Round’ hebben daar aan meegeholpen. Vol van inspiratie vliegen al jaren nu de dikke allroads uit de showrooms. De bijbehorende accessoires mogen niet ontbreken en dus gaat ook die handel vooruit. De werkelijkheid blijkt echter aan te geven dat ook de eigenaren van dit soort machines vaak nog altijd blijven dromen van de inzet van al deze avontuurlijke capaciteit en niet bijster veel verder komen dan een vracht aan woon-werk inzet, wat toertochtjes in Duitsland en het jaarlijkse weekje Dolomieten. Allemaal bijzonder leuke uitjes en toegegeven, ook ik kom doorgaans zelf niet veel verder dan dat, maar dat kunnen deze A2 jongens ook! Voor een aanschafprijs die ongeveer gelijk is aan drie jaar bruto verzekeringspremie van je GS, kun je met deze machines niet alleen het gebruikelijke jaarlijkse werk afleggen. Nee, er blijft zelfs genoeg geld over om je grotere reiswensen te vervullen…