Zoeken

Test: BMW R nineT Urban G/S

Weinig opsmuk, veel basic

20 september 2017

Wat de verdere uitrusting betreft is het voornamelijk erg veel R NineT, wat betekent: weinig opsmuk, veel basic. Eén tellertje want dat is genoeg, ook voor de digitale menuopties die er wel op zitten. Maar we hebben natuurlijk ook het ‘oude’ luchtgekoelde blok, dus géén waterkoeling, geen ride by wire, geen cruisecontrol, geen slipperclutch, gewoon een werkende tweecilinder met een zesbak, dat is alles. '...dus ik kom daar die Ikea uit'Zoals op elke R NineT. En eigenlijk past dat ook wel, want het is nog steeds veel meer dan de R80 destijds had, die mocht al blij zijn met een stel fris afgestelde Bing carburateurs, voldoende benzine en lucht in de banden. Dat is het gevoel dat je moet hebben als je er op zit.

Dat is ook het gevoel dat je krijgt en dat komt overeen met wat je ziet: een kale boxer in een bijzonder smalle verschijning, met tank, wielen en stuur… meer moet je niet nodig hebben en dat héb je ook niet. Dat idee, die… smaak proef je als je ‘m ziet, hetzij op de foto, hetzij in het echt, of je er nou op zit of er naast staat. En dat is het grote verschil met de nieuwe GS die, ook al is die meermalen (al dan niet ten onrechte, daar gaat het nu niet om) uitgeroepen tot ‘beste motor aller tijden’: de GS is voorzien van alles wat je kunt en wilt bedenken en als je dat nog niet genoeg is, hebben we altijd nog de GS Adventure die de lijst met opties en luxe nog eens extra lang maakt. Weg ermee, dat leidt alleen maar af. Terug naar de essentie en dat doe je met dit apparaat.

Ik hou ervan. Gewoon zonder gezeur motorrijden. Maar ook de (zucht) R NineT in het algemeen. De basis is goed en of je nou in de stromende regen op een Scrambler rijdt in de uitlopers van de Alpen of op een G/S in Zweden, dat gedeelte is hetzelfde. Is het ook écht, dat valt wel op: de voetsteunen staan nog op ‘naked’ hoogte ten opzichte van zadel en stuur, dus voor een Adventure achtige motor redelijk hoog. Maar omdat je je voeten er toch op zet, valt het na een meter al niet meer op. Die zithouding klopt gewoon, wat je er ook mee doet. Het brede stuur maakt alles in orde en uiteindelijk zit je gewoon op een nagenoeg naked motor.
Het stuur is dan weer wel gewoon modern BMW. Vinden we helemaal prima, want het wérkt

Maar is dit nou ook echt 'stoer'? 

Spaakwielen verplicht! Al is het lastig poetsen. Maar je ziet wat we bedoelen
Nagenoeg, omdat het kleine kuipje om de koplamp toch iets met de wind doet en omdat je toch wel wat hoger boven de weg reist dan gewoonlijk. Dat kuipje werkt daarbij echt supergoed, je zit weliswaar vol in de wind, maar die windstroom komt volkomen ongestoord op je af, wat dus volledig vrij is van turbulentie of gebulder. Als je het zelf aan kunt, dan kun je daar hárd mee.

Nou is een Adventure als de GS, Multistrada, Versys of Adventure bij uitstek heel goed in reizen, maar als je alle luxe eraf stript is de vraag of dat nog steeds zo is. Dus was het bij de Urban G/S toch een klein beetje de vraag of we een retourtje Ikea wel zouden waarderen… de reis was al gepland, de motor pas later en dan sta je toch een beetje voor het blok. Na de totale 2544 kilometer kunnen we met zekerheid zeggen: dat gaat heel erg prima. Zit goed, de bagagerol past er eenvoudig op en je houdt het onwijs lang uit. Zo was het ook kinderspel, zelfs leuk, om direct de volgende dag weer op te stappen.

Behalve misschien heel even de positie van de voetsteunen herinnert niks je aan het idee dat je op een motor zit die simpelweg opgehoogd is, het klopt gewoon heel eenvoudig. Het vlakke, redelijk dunne maar heerlijk harde zadel is precies wat je zou willen, al is het wel handig een beetje te kunnen verzitten op heel lange ritten. Zo is het ook wel aangenaam om van tijd tot tijd de duovoetsteunen te lenen als je op de Autobahn met een forse kruissnelheid kilometers aan het vreten bent. Boven de 140 wordt het toch wel werken je bovenlichaam in de wind te houden en dan zit dat net dat kleine beetje comfortabeler. Zo hoef je de rijwind niet alleen maar met je bovenarmen te verwerken. Maar goed, met een duo heb je weer andere voordelen.  Die zithoogte is met 850mm dan ook weer niet zo extreem hoog als sommige andere, wat in de praktijk dus te vertalen is in ‘gewoon prima’. Je zult niet snel verlegen staan om een stoepje te pikken en ook een stukje onverhard doe je gewoon met volle overtuiging.