Zoeken

Eerste test prototype KTM 790 Duke

Belangrijke stap

19 oktober 2017

Het zal dé belangrijkste klapper zijn van KTM op de komende EICMA in Milaan, de vorig jaar als prototype gepresenteerde 790 Duke die is voorzien van een in eigen huis ontwikkelde paralleltwin, door de Oostenrijkers de LC8c gedoopt – waarbij de kleine letter c voor ‘compact’ staat. Onder leiding van Philipp Habsburg, vicepresident van de R&D afdeling van KTM, hebben de engineers de afgelopen drie jaar aan dit project gewerkt dat in eerste instantie voor twee totaal verschillende modellen zal worden gebruikt, de Duke streetrod en de multipurpose 790 Adventure. Verwacht een range aan verschillende modellen die gebruik gaan maken van hetzelfde motorblok dat in de toekomst KTM’s bestverkochte onroad segment zal vertegenwoordigen. Tenminste, dat is de verwachting van KTM AG raad van bestuurslid Gerald Kiska, wiens in Salzburg gevestigde Kiska Design verantwoordelijk is geweest voor alle KTM modellen sinds 1992, het jaar dat KTM door Stefan Pierer werd overgenomen. En dat is inclusief het ongespoten 790 Duke prototype dat op me stond te wachten bij het KTM De man die vanaf de wederopstanding van KTM verantwoordelijk is geweest voor elk ontwerp: Gerald KiskaTechnologies gebouw aan de andere kant van de weg tegenover Kiska Design, waar ik me mocht melden voor een exclusieve eerste kennismaking met dit significant nieuwe model in de geschiedenis van KTM – inclusief een korte rit op dit goed gebruikte prototype.

“We denken een goede line-up te hebben in de instapklasse en kleinere capaciteit sectoren onroad met onze kleine eencilinders die in India door onze partner Bajaj worden geproduceerd,” zegt Kiska. “En ongetwijfeld hebben we een super competitief product bovenin, met de verschillende Adventure modellen en de 1290 Super Duke, inclusief de GT. We kunnen onze klanten laten beginnen met motorrijden met de 125 en 200 Dukes, waarna we ze naar het volgende plan kunnen brengen met de 390 of 690 eencilinders – maar daarna raken we ze kwijt aan andere fabrikanten, omdat we geen middenklasse modellen aan te bieden hebben. Oké, ze komen misschien later terug – Zoals altijd begint het met een schets, wat weer leidt tot een conceptmodel, wat weer leidt tot...maar dat hoeft niet zo te zijn. Met de komst van de motor die je straks gaat rijden zal dat gaan veranderen, we denken dat dit het gat in onze range vult.

“Belangrijker is echter om iets in dit segment aan te kunnen bieden in plaats van eenvoudigweg het gat te vullen om een mooie progressieve lijn door de KTM range te hebben,” vult Kiska aan. “De middenklasse van 750 tot 900 cc is supercompetitief geworden, met 11 verschillende fabrikanten die met elkaar de strijd zijn aangegaan in een segment dat wat verkoopaantallen betreft ontzettend belangrijk is geworden. Hier vindt je alle klanten terug, van voormalig beginners die willen opschalen tot heropstappers die niet meteen op een dikke liter-plus motor willen stappen tot Super Duke eigenaren die misschien wat ouder worden en het iets rustiger aan willen doen. En dan zijn er nog vrouwen, ook – ze vormen zelfs nog een belangrijker aandeel van KTM klanten en we zullen ze iets moeten kunnen aanbieden dat meer performance heeft dan onze eencilinders. Dit alles bij elkaar heeft het interessant gemaakt om deze nieuwe Jürgen Hager: "De voordelen van een twin gecombineerd met de voordelen van een eencilinderfamilie motoren te gaan starten, welke vanaf maart 2018 – als de productie van de 790 Duke zal worden opgestart – beschikbaar zullen zijn.”

Duidelijk verhaal, maar waarom een paralleltwin? Waarom niet voortborduren op 15 jaar V-Twin ervaring en kleinere versies lanceren van de huidige modellen? “We hebben dat uiteraard bekeken,” zegt KTM R&D RC8c projectleider Jürgen Hager, “maar altijd in vergelijk met de andere manier van benaderen, met een paralleltwin design. We waren ons ervan bewust dat onze bestaande KTM klanten van een eencilinder zouden gaan overstappen en dus wilden we iets maken dat er niet veel anders uitziet als datgene wat ze momenteel rijden. Om vervolgens vast te houden aan onze ‘Ready to Race’ filosofie wilden we een visuele link hebben met onze Motocross machines, dus dit alles bij elkaar had tot resultaat dat het paralleltwin concept het won. Het feit dat dit concept ook de massa van het motorblok centraliseert, waardoor we een compactere, eenvoudiger te rijden motor konden ontwikkelen, is ook een belangrijke factor geweest.”

Dat waren belangrijke dynamische redenen, volgens LC8c Product Marketing Manager Adriaan Sinke, wiens verantwoording het was om de verschillende strengen in de ontwikkeling van het 790 platform tussen engineering, styling, productie en de marketingafdeling samen te vlechten. “We wilden een motor maken die intuïtief te rijden is, die licht en snel reageert met de extra performance van een twin, maar zonder daarbij de lichtvoetigheid van een eencilinder op te offeren,” zegt de Nederlander. “Dat leidde definitief tot de voorkeur voor een paralleltwin – dus dat was dat we besloten verder uit te gaan werken.”


Zeg Adriaan, ken je die mop van dat Oranje clubje dat in 2018 naar Rusland wil gaan? Die gaan niet hahaha