Zoeken

Eerste kennismaking TomTom Rider 450

Motornavigatie in de lift

24 april 2017

Om dit nieuws te vieren waren we aanwezig bij de livepresentatie, gevolgd door een korte demonstratierit door de regio. Maar waar gaat het over: TomTom zit in de lift zoals cijfers aantonen. Volgens hun eigen onderzoek schuift het percentage van motorrijders die een specifieke navigatie gebruiken op ten opzichte van degenen met bijvoorbeeld een smartphone. Zeker sinds de integratie van telefoon in de navigatie blijft het
Met z'n zwarte jas is het nog net even chiquer. Maar de herkenbaarheid blijft

Bellen en gebeld worden is een eitje. En met de nieuwe gevoelgiheidsfunctie werkt het 's winters minstens even goed als 's zomers

Met de verbeterde software is thuis voorbereiden ook steeds makkelijker
belijzer steeds vaker netjes in de binnenzak, terwijl de navigatie de overige taken voor onderweg op zich neemt. Dit is te zien aan de verkoopcijfers en sinds we in 2015 de 400 serie kregen stijgt dit aantal nog meer.

De 450 is dan ook sterk gebaseerd op de 400, met de kronkelroute en heuvellandschapfuncties er stevig in vertegenwoordigd. Daarnaast zijn er de bekende lifetime services en het handsfree bellen. Maar daarna gaat de 450 door, met méér voorgeprogrammeerde routes. Die moeten uiteindelijk wereldwijd voor toerplezier onder een knopje moeten zorgen, dus worden deze in de toekomst nog verder uitgerold. Ook de leur is vernieuwd, zodat je aan de chique donkere uitvoering de 450 kunt herkennen. Ook het scherm is nieuw, met een hogere gevoeligheid en betere bedienbaarheid. Dat zijn verschillende dingen, want heet scherm moet wel het verschil kunnen weten tussen een aanraking en een regenbui. Dat is nu dus zo goed gelukt dat je zelf de gevoeligheid kunt instellen, of zoals Tomtom het noemt: je kunt kiezen tussen bediening met dikke of met dunne handschoenen. Alles voor jouw gebruiksgemak natuurlijk.

Verder zijn er méér motorspecifieke POI’s ingevoerd, waaronder hotels waar je als motorrijder welkom bent en –bijvoorbeeld in de Eifel of Ardennen- een afgesloten stalling voor je motor hebben. Maar ook musea, meetingpunten of mooie bergpassen staan voorgeprogrammeerd en zijn snel op te zoeken.

De programmeeropties zijn uitgebreid zodat je nog beter je eigen route kunt maken, in het apparaat zelf, op de computer of anders, en de communicatie is verbeterd zodat het ook makkelijker is om deze routes te delen. Dat alles werkt perfect in het verbeterde Mydrive programma.

Om de presentatie wat op te peppen had Tomtom samen met Silverline de complete huurinboedel ingezet voor een korte toer. Heden ten dage kan dat van alles zijn, van een BMW GS tot een Monster 696, Tracer 900, Ural zijspancombinatie of BMW RnineT Scrambler. Logisch dus dat onze keus valt op een Husqvarna 701 Supermoto. Husqvarna 701 Supermoto
Zoals gezegd was er een breed scala aan motoren klaargezet, waarbij wij uiteraard weer voor de blaag van de klas kozen, de Husqvarna 701. Omdat het kan, inderdaad. En alhoewel dit nauwelijks een gedegen test mag heten vallen sommige dingen toch op. Vooral qua inzetbaarheid en souplesse is het een verademing en een wereld van verschil met de laatste keer dat we op een supermoto stapten. Misschien moeten we dat dan toch maar weer eens doen binnenkort. Sowieso is de Husqvarna één van de weinige nog overlevende fabrieks-supermoto’s en daarbij een high end uitvoering. De overeenkomsten met de KTM 690 zijn legio, voornamelijk om dat ze tegenwoordig op dezelfde zaken gebaseerd zijn. Maar je kunt niet echt zeggen dat dat een bezwaar is als je het totaalpakket goed bekijkt. Zoals gebruikelijk is de motor ook nog uitgerust met alleen maar premium onderdelen, van de WP vering tot de radiale Brembo in het vooronder. Om te rijden is het echter echt een heer, met een trillingsvrijheid die je alleen maar zou verwachten bij motoren met meer cilinders. Ook is van angstaanjagende vermogensafgifte geen enkele sprake, ondanks het gegeven dat je zomaar zoveel vermogen uit deze ééncilinder krijgt. Kwestie van mooie mapping. Zomaar het voorwiel in de lucht, over je heen en de motor op z’n kop overkomt je dan ook veel minder, hoewel de 701 natuurlijk wel heel graag meedoet aan dit soort gedrag. In de praktijk komt het voorwiel gewoon in een heel mooi vloeiende beweging omhoog, waardoor het geheel allemaal veel controleerbaarder overkomt. Hier zou je je zus nog mee om een boodschap durven sturen. 
Je moet toch wat, zullen we maar zeggen.

Nou is het eigenlijk best eh… onwennig om een nieuwe navigatie uit te proberen als ‘ie niet echt honderd procent nieuw is. Dus als er nou ineens een nieuw merk op de markt komt kun je daar aardig wat over zeggen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de Tomtom Vio, waar we ook nog niet mee gereden hebben. De Rider is echter al bekend en dan is het voor negentig procent bekend. Het uiterlijk, de interface, alles is nog precies zoals  het was. Vinden we ook niet raar, want het werkte eigenlijk best prima. En in de meeste gevallen heb je daar meer dan voldoende aan als je rijdt, dan moet je er geen omkijken meer naar hebben, je hebt wel genoeg te doen.  Een uitgebreide test duurt langer dan een middagje en gaat ook nog wel gebeuren, zodra we een exemplaar voor langere tijd hebben. 'Dus als ik nou invoer 'zoek oordopjes', dan zou... krijg nou niks!'De modellen die we deze dag ter beschikking hadden, zijn prototypes en bovendien de enigen, die dus nog op reis moeten voor presentaties in andere landen.

Maar zover het werkt, werkt het. En helemaal oké ook. Wat wil je anders, de toegevoegde functies zijn eigenlijk nauwelijks aan pas gekomen op de dijkroute die we rijden. Voor zowel kronkelroutes als heuvelroutes is dit wat er in de directe omgeving in de aanbieding is, daar zullen we het als Nederlanders gewoon mee moeten doen. Maar voor een langere test duiken we graag opnieuw in de materie. De handschoengevoeligheid is een leuke toevoeging, maar ook dat werkt pas echt als de omstandigheden veranderen. Desondanks lijkt het inderdaad een leuke toevoeging.