Zoeken

Dubbeltest: Honda CB650F en CBR650F

Precies genoeg

9 juni 2017

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat we alleen maar oog hebben voor het meest extreme, meest afwijkende en meest tot de verbeelding sprekende. Ook de gewone middenklasse telt nog altijd hard mee. Er zijn ook nog ruim voldoende liefhebbers die deze motoren aanschaffen, juist vanwege hun karakter: Oh wat lekker, ouderwets!niet te veel over links, niet te veel over rechts, maar van alles precies genoeg. Zorg dan nog dat het leuk geprijsd is en je hebt gewoon een goed, leuk product. In elk geval vindt Honda het nog belangrijk zat om nu met een update te komen van wat we inmiddels wel een evergreen mogen noemen.

Nou is er wel een hoop veranderd natuurlijk. We hebben een crisis overleefd, de markt is veranderd, noem maar op. Hadden we ooit een CB600F en een Hornet, nu is er alleen de CB650 waarin beide concepten zijn samengevat. Hetzelfde geldt voor de CBR, die sinds de CBR600RR het veld heeft geruimd nu solo de supersportklasse mag vertegenwoordigen. Eigenlijk best uniek, want behalve Honda heeft bijna niemand meer een model die je er zomaar naast zou kunnen zetten. Dapper en lovenswaardig.  

Voor ons is het dan meteen ook een omslag, want we zijn nogal verwend met 900cc vier en driecilinders, 800cc tweecilinders en nog meer, dat we voor een ‘simpel’ 650cc viercilindertje een flinke stap terug moeten doen. De tijd van de gillende supersports is toch alweer even geleden. Niet dat daar iets op tegen is, integendeel. Het is meer een aangename verrassing, net als een eh… een gerecht dat je al tijden niet meer gegeten hebt, of een drankje dat je al even niet meer gedronken hebt. Witbier of rosé bijvoorbeeld, omdat het al maanden niet zomers genoeg is geweest. Een herontdekking.

Klinkt lekker toch? En dat is het dan ook, het is toch een klein feestje van herkenning. De motoren staan er –vanzelfsprekend- goed bij als ze gepresenteerd worden en het aanzicht geeft je direct zin er mee weg te knallen. Ik blijf het jammer vinden dat ze de naam Hornet destijds hebben laten schieten en naar eigen zeggen is dit inderdaad meer de opvolger van de meer gedeisde CB600F dan de sportievere Hornet, maar toch is dat in de praktijk niet helemaal zo. Natuurlijk, als je van de Hornet op de 650 overstapte was je zomaar ineens 15 pk in het nadeel, wat je beter kunt verkopen als een kleine verbetering van de CBF dan een stap terug van de Hornet, maar in de praktijk bleek het goed mee te vallen. Niet alleen kwam er toen het verhaal van optimalisatie Net wat vlotter geworden, net wat sportiever, zou zo mee kunnen met de rest. Als buitenstaander?rond het toerengebied wat je daadwerkelijk gebruikt waarin de motor dus ook zuiniger moest zijn, meer koppel zou hebben en gewoon veel fijner rijden, bovendien is een piek in het toerengebied dat je echt gebruikt veel beter dan een piek ergens bovenin waar je slechts sporadisch komt, maar al die tekst ten spijt blijf je één ding onthouden: 15 pk….

Daar zijn nu nog maar 11 van over, want geloof het of niet: ondanks de aanpassing naar Euro4 voor dit jaar, zijn er ook weer vier pk bij gekomen. En als elke andere fabrikant moeite heeft het vermogen gelijk te houden of soms wat moet inleveren, is dat best oké van Honda. Goed gedaan. Je krijgt er ook nog eens een halve Newtonmeter bij.