Zoeken

Tussentestje: Versys vs Africa Twin

Het wordt leuk

10 juni 2016

Honda Africa Twin

Zodra je er op stapt wordt het leuk. Het is een Honda, dus sommige zaken liggen voor de hand. Desondanks is het toch leuk als je de eerste de beste echte bocht kunt nemen alsof je dat al honderden keren eerder gedaan hebt, op een ‘nieuwe’ motor geeft je dat een heel tof gevoel. En het bevestigt nog eens hoeveel vertrouwen Honda standaard met hun motoren meegeeft. Dat schept snel een band. Het wordt nog leuker, want de Africa Twin heeft zo goed als het kan het oude gevoel van het origineel te pakken. Hoog, sHonda Africa Twin Kawasaki Versys 1000
Honda lijkt niet alleen hoger, dat is ie ook. Helemaal volgens het boekje
Honda Africa Twin Kawasaki Versys 1000
Die koffers maken het er voor het ook ook niet smaller op natuurlijk
mal en het gevoel van onoverwinnelijkheid. Althans in het verkeer: je kijkt overal op neer, past in meer gaatjes dan je denkt en het maakt echt niet uit of de weg ophoudt of niet. De eerste keer dat het toevallig net even te druk is bij een rotonde, is de verhoging op de middenstip voldoende om aan het gewoel te ontsnappen. Wil je écht een motor die voelt als de cliché allroad, hoog, smal en ruim met een zithouding waar je ook in Kaapstad nog niet moe van wordt, dan heb je het al snel over de Africa Twin.

Stap je vervolgens terug op de Kawa, dan is het opnieuw wennen. Lager, maar een stuk breder en merkbaar zwaarder. Het lichtvoetige van de Honda is ver te zoeken, maar daar heeft de Versys wel een antwoord op: vermogen. Met 120 pk klinkt het niet eens superveel, maar het is meer dan de Africa Twin en je kunt het goed gebruiken. Niet schokkend veel, maar gewoon genoeg. En als we een sommetje maken: het is een kleine twintig procent meer dan de Honda terwijl het gewichtsverschil “slechts” twintig kilo bedraagt. Dus per kilo is de Kawa gewoon sterker. De zitpositie is echter een stuk meer toeristisch gericht en komend vanaf een motor als de Honda, maar bijna alle concurrenten volgen die trend, is het aHonda Africa Twin Honda Africa Twin
Qua uitlaat mis je bij allebei niet echt veel, blijft toch een beetje een sluitpost bij de designers
Kawasaki Versys 1000 Kawasaki Versys 1000
Maar kijk je naar die voorkant, dan moet je zo toch wel een klein verschil kunnen zien. Toch?
lsof je echt op een Z1000SX stapt. Het zadel is lager, de motor is breder, de voetsteunen staan hoger. Dat geeft de Versys wel wat grondspeling terug die is opgeofferd in de zithoogte, maar voor je gevoel zit je dus veel meer op een straatmotor. Maar voordat we dat veroordelen: dat is precies wat de bedoeling was en bovendien, was die toermotor niet gewoon dik in orde? Zelfs als je ‘m ziet als Z1000 eh… XL of iets in die term, dan nog is ‘ie geslaagd.

Het grootste verschil zit ‘m waarschijnlijk toch in het blok. Natuurlijk is de Kawa mooi rond, zijdezacht en supersoepel, daar is het een 1000cc viercilinder voor. Sterker nog, daarvoor is het een 1000cc viercilinder met niet al teveel topvermogen. Dat is ingeruild voor nog meer souplesse, koppel en vermogen onderin. Dat is mooi, maar Honda komt eveneens goed beslagen ten ijs met een compleet nieuw ontwikkelde paralleltwin. Eveneens 1000cc, eveneens met niet teveel topvermogen ten behoeve van…. Je snapt ‘m al. Daarbij is het ook nog eens een tweecilinder en die geven vanzelf al meer thuis van onderuit. TAfrica-Twin versus VersysUiteindelijk nemen ze toch beide dezelfde bocht. Het is de manier waarop die je voorkeur heeftot slot is het ook nog eens een Honda en die loopt dus noblesse oblige al zo soepel en moeiteloos als maar mogelijk is. Wat hou je dan over? Waarschijnlijk slechts een voorkeur voor de één, danwel de ander. Kawa staat garant voor fluitend vele kilometers, Honda is iets aanweziger. Maar je kunt het ook levendiger of speelser noemen. Trilt wat meer, maar het zijn Honda-trillingen. Dus tja…

Qua rijden gaat dit ook op: de Kawa kan álles met speels gemak en vooral veel comfort en souplesse, de Honda kan ook alles, op speelse wijze. In de klas zou de Africa Twin vaker naar de rector gestuurd worden, maar is de Versys degene bij wie je altijd afkijkt. Oerbetrouwbaar en echt een motor waar je op kunt bouwen. En natuurlijk kan de Honda meer, maar als je daar geen gebruik van maakt… wat maakt dat dan nog uit?

Kawasaki Versys 1000