Zoeken

Test: Yamaha MT-09

Compleet anders, of?

13 december 2016

Kijk naar de plaatjes en je ziet direct dat er wat veranderd is. Lees de specificaties en je leest wat je niet kunt zien. We hebben een nieuwe neus, nieuw kontje, nieuwe vering, een slipperclutch en een quickshifter, samen met wat detailwijzigingen klinkt het zo helemaal niet spannend, maar toch. Heb je het niet, dan mis je het. En oké, is een quickshifter nou wel of niet genoeg voor de lijst ‘upgrades’? Rijdt ‘ie zonder dan zoveel anders? Nee, helemaal niet. Sterker, het rijdt precies hetzelfde, alleen moet je dan op de oude manier schakelen. Niks mis mee. Maar toch, in de tijd dat meer en meer motoren worden voorzien van het kleinood is het gewoon een heel aardig gebaar van Yamaha om daar
De koplampen hebben een hoog 'MT-10 meets Z1000' gehalte. Het display is iets verplaatst

De driecilinder was al lekker en is dat nog steeds

Tsja, geen taartschep meer. Je moet ervan  houden.
niet moeilijk meer over te doen en ‘m standaard te monteren. En dan nog kunnen wij verwende motorrijders klagen dat ’t geen autoblipper heeft, maar kom even op.. nog maar een paar jaar geleden hadden we daar nog niet eens van gehoord. Je koopt een MT-09 en krijgt daar een quickshifter bij. Als bonus. Helemaal oké.

Het blok produceert dan ook nog steeds dezelfde 115 pk, maar doet dat nu wel met Euro4. Alleen het koppel heeft een halve Newtonmeter moeten toegeven. En als we het daar toch over hebben: voor die nieuwe norm komen er normaal gesproken wat kilo’s bij (tenzij je het blok serieus onder handen neemt, wat nu dus niet gedaan is), Yamaha heeft dit weten te beperken tot maar twee kilo, naar nu 193 rijklaar.

De motor zit precies hetzelfde, al is het zadel wel 5 mm omhoog gekomen. De zit is net wat vlakker, de verhoudingen zijn iets anders verdeeld. Maar het zadel is wel smal gehouden, zodat je nog net zo makkelijk beide benen aan de grond kunt zetten. En ondanks dat de passagier nu méér ruimte heeft, is het zitje in geheel kórter geworden. Uiteraard ook optisch, want de kentekenplaat is verkast naar beneden. Dus geen taartschep meer, wat de motor zoals gezegd een strak silhouet geeft. Dat geldt ook voor de voorkant, waar we de nieuwe LED koplamp tegenkomen. Een stuk scherper kun je wel zeggen. Meer in lijn met de MT-10 en daar ging het Yamaha om. Vraag me af hoe vaak Lorenzo deze weg al heeft geredenEn allicht, het roept wat associaties op met de Kawa Z1000, maar imitatie is nog altijd het beste compliment. En daarbij: vind je de één mooi, dan is de ander dus ook oké. En ten slotte sluit het design wel mooi aan bij de rest van de motor. Verder hoeven we het niet over smaak te hebben, daar zijn namelijk genoeg spreekwoorden over te noemen.

Aan het stuur vinden we links de knop voor de instelling van tractiecontrole en rechts de D-mode knop. Ook hetzelfde gebleven. Het verschil is nu wel dat de motor onthoudt in welke stand je ‘m gezet hebt als je het contact uitzet en dus hoef je niet keer op keer alles goed te zetten. Op de ‘TC uit’ na, da’s gewoon een veiligheidskwestie. Qua mappings hebben we de ‘nieuwe’ indeling zoals de MT-10 ook heeft, wat betekent dat ‘standaard’ nu de middelste stand is, Stand A is wat scherper, stand B is wat softer.  Qua werking is de tractiecontrole gelijk aan die van de 2016 MT en (dus) de XSR900, oftewel: in stand 1 is het puur een vangnet als je Ik zou het wel weten hier...het echt te bont maakt maar je kunt er wel ongestoord hard mee accelereren of een deftige wheelie maken en ook een klein stapje opzij wordt nog getolereerd, in stand 2 blijf je onder alle omstandigheden gewoon netjes rijden. TC stand 2 en de B-modus gecombineerd zou je nog het beste een verkapte regen of ‘Urban’ modus kunnen noemen.

Net zoals op het vorige model zit daartussen het display, wat wel iets van plaats is gewisseld voor nog beter zicht. Verder is alles in het display terug te vinden, inclusief buitentemperatuur, dubbele tripmeter, versnellingsindicator en een klokje. Kun je precies op bijhouden hoe lang je nog kunt buitenspelen voordat je moet eten. Wel nieuw is de voorvork, die nu volledig instelbaar is. Veervoorspanning aan beide zijden, ingaande demping links, uitgaande rechts. De achtershock is volgens Yamaha niet veranderd, maar standaard wel iets anders afgesteld. Hoewel je zou zweren dat daar de grootste verandering zit, maar daarover straks meer.