Zoeken

Test KTM 1290 Super Duke GT

Super Duke R DNA

10 maart 2016
Inhoudsopgave
Test KTM 1290 Super Duke GT
Super Duke R DNA
Bijzonder Kwiek Toeren
Een groot stuurfeest
Conclusie
Technische gegevens

KTM 1290 Super Duke GT

Toch willen we daar even beginnen. Het begint namelijk allemaal bij het blok. Als uitgang heeft KTM de tweecilinder direct overgenomen van de naked en de cijfers zijn dan ook gelijk (en ietsje eerlijker, de officiële opgave is nu 173 pk voor beiden), alleen is dit blok nu klaar voor Euro4. OKTM 1290 Super Duke GTGottegot... wat heb ik nou weer aan m'n fiets hangen?m dat te kunnen is er wel licht wat aangepast, maar dat heeft de motor alleen maar nog aantrekkelijker gemaakt. Het maximum vermogen is gelijk gebleven, de kromme heeft alleen nog wat meer body gekregen. Kortom, de powerband is breder geworden: bij 3250 toeren heb je al 114 Nm koppel in je rechterhand. Perfect dus voor een toermachine… al wil elke motor dat wel, ook op een circuit is zo’n smeuïg karakter een leuke bijkomstigheid. Maar we praten nu GT.

Ook het rijwielgedeelte is direct overgenomen van de Super Duke R. De geometrie is dus identiek en daarmee de rijeigenschappen. Sterker, doordat de koplamp en het dashboard nu niet meer op de voorvork gemonteerd zijn, stuurt ie in principe lichter. Het subframe is iets langer gemaakt om ruimte te bieden voor koffers en meer ruimte te maken voor rijder en passagier. De tank heeft nu een inhoud van 23 liter en is dus groter geworden. Dat is een van de paar dingen die de zithouding iets hebben veranderd ten opzichte van de R: de tank is iets breder tussen de benen, het stuur is iets hoger en 25mm breder, het zadel van de rijder is wat langer en heeft een ander profiel. Wil je nog iets aanpassen, dan is het stuur nog in vier standen verstelbaar. Dit zijn volgens KTM veranderingen die ‘m nog comfortabeler maken op lange stukken. Let wel: dit is een ander soort comfort als de luxe toermachines, het zadel is nog net zo hard als voorheen en ook de aanvalshouding is gebleven, zo niet versterkt. Maar neem bijvoorbeeld de afstand tussen zadel en voetsteunen, die is identiek aan de Superduke R.

Wat wel veranderd is, is de vering. WP heeft voor de GT de semiactieve vering van de 1290 Adventure overgenomen en verbeterd. Daarmee gaat ook voor de GT een wereld van opties open, waar we in het aparte kader nog iets dieper op ingaan. De vering is in meerdere standen aan te passen, waarbij de hoofdsettings Sport, Street en Comfort onder het rijden te selecteren zijn. Daarnaast is de achterschokbreker ook nog aan te passen op rijden met of zonder bagage en met of zonder passagier. Los daarvan zijn de motormappings tKTM 1290 Super Duke GT KTM 1290 Super Duke GT
Nieuwe neus, zelfde stijl. Navigatiesteun past perfect in het design
KTM 1290 Super Duke GT KTM 1290 Super Duke GT
De knoppenkast links is bekend, rechts is nieuw.... en had misschien subtieler gekund
KTM 1290 Super Duke GT KTM 1290 Super Duke GT
Er is flink nagedacht over de koffers , dat zie je eigenlijk pas als je ze verwijdert..
e switchen tussen Sport, Street en Rain. De tractioncontrol wordt daarbij mee aangepast, maar kan ook onafhankelijk uitgeschakeld worden (net als bij de Superduke R), het ABS idem: naar wens kun je switchen tussen gewoon C-ABS, Supermotomode (waarbij ABS op het achterwiel is uitgeschakeld voor de betere slides) en geheel uit. En nog steeds hebben we het over een toermachine.

Dan hebben we nog de luxetrucjes als de standaard handvatverwarming en bandenspanningsindicatie, optioneel aangevuld met Hill Hold Control voor probleemloos wegrijden op een helling en Motor Slip Regulation die de mate van motorrem in meerdere standen controleert. Voor de lange afstanden is er standaard cruise control en een met één hand verstelbare ruit, voor de bochten zijn er net als bij de Super Adventure automatische LED Cornering Lights die je bijstaan in de donkere hoeken van je blikveld. In dezelfde unit geïntegreerd zijn de knipperlichten die nu een automatische cancelling functie hebben. Leuk voor onze hoofdredacteur.

En dan zijn er uiteraard nog de koffers. Neem je deze erbij, dan kunnen ze direct op de achterkant van de motor gemonteerd worden op zo goed als onzichtbare ophangpunten. Beide koffers bieden ruimte aan een integraalhelm, precies zoals het hoort en zijn uiteraard met de contactsleutel te openen. Om aan te tonen hoe het rijdt zijn alle motoren met koffers behangen en daarnaast zijn verschillende motoren uitgerust met verschillende onderdelen uit de Powerpartscatalogus. Zoals daar zijn: een donkere ruit, carbondelen, een verwarmd zadel, valblokken, een zwart titanium Akrapovic en nog veel meer zaken die op de handling van de motor geen invloed hebben.

KTM 1290 Super Duke GT
Krijg spontaan zin in een retourtje Phillip Island... in twee weken