Zoeken

Test: Bridgestone S21

Kroonradius

6 april 2016
Inhoudsopgave
Test: Bridgestone S21
UltimateEye
Kroonradius
Grenzen

Bridgestone S21

De verbeterpunten voor de S21 ten opzichte van de S20 Evo waren de levensduur, de droge grip en de stabiliteit. Om die punten te bereiken werd onder meer het profiel gewijzigd. Dat kreeg een andere “land-zee”-verhouding. Dat geeft de S21 meer rubber aan de straat, waarbij de grootte van de verandering afhankelijk is van de hellingshoek. HBridgestone S21et resultaat van het nieuwe loopvlak is dat de band in het midden van de bocht en bij uit uitaccelereren meer grip biedt. Dat is echter niet alleen afhankelijk van het profiel, maar ook van de bolling van de band, met een fraai woord “kroonradius” genoemd. Deze radius is bij de voorband wat kleiner geworden, waardoor de wendbaarheid en het stuurgedrag is verbeterd en de band neutraler moet aanvoelen. Dat compenseert voor het feit dat bij de achterband het tegenovergesteld is gebeurd om het contactvlak te vergroten. Het scheelt 30% van het slipoppervlak, waardoor de slijtage van de band een stuk lager ligt dan bij zijn voorganger. Het mag uit dit verhaal trouwens duidelijk zijn dat voor- en achterband op elkaar zijn afgestemd en dat je er dus niet verstandig aan doet om ze te combineren met andere types (of merken), aangezien dat onvoorspelbaar weggedrag kan opleveren. Dat doet de S21 niet, ook de grip moet heel voorspelbaar zijn. Daarvoor heeft de S21 voorband een zogenaamde “3-layer compound”, met een harde rubberstrook in het midden en twee stroken met een zachtere gripcompound aan de zijkanten. De achterband gaat nog een stukje verder. Die heeft vijf stroken, waarvan de compound op de schouders is verbeterd. Die biedt dankzij “micropatch” technologie betere grip. De testen van Bridgestone zelf wijzen uit dat de S21 op straat ten opzichte van de S20 Evo 36% langer meegaat. En dat terwijl de band op een circuit zo’n 2Bridgestone S21% sneller is. De droge grip is dus duidelijk verbeterd, terwijl de natte grip op een gelijk niveau is gebleven.

Abu Dhabi

Bridgestone heeft vertrouwen in de S21 en laat dat weten door journalisten van overal ter wereld naar het prachtige Yas Marinas Formule 1 circuit in Abu Dhabi in te vliegen. Nu is het daar ’s winters al een tikje warm om overdag te rijden – graad of 30 – zodat we ons toevlucht nemen tot de nachtelijke uren. Dan is het maar 24 graden en geeft de sfeerverlichting je het idee dat je in de sprookjes van 1000 en 1 nacht terecht bent gekomen – helemaal als je op het oogverblindend verlichte hotel aan komt vliegen. Als je tijd hebt om ernaar te kijken, tenminste, want je moet er in de flauwe rechterbocht voor de haakse hoek al beginnen te remmen, wil je niet voortijdig op het terras tussen de coctails eindigen. Altijd een tikje eng, dat remmen op hellingshoek, maar dat gaat snel beter omdat de S21 een zeer goede indruk maakt. De banden – en zeker de voorband – blinken uit door de goede feedback. Je voelt dat de band zich in het asfalt vastgrijpt als je de chicanes – wBridgestone S21
Bridgestone S21
aarvoor je vaak zelfs met een duizend naar de 1 terug moet, nog remmend instuurt. De eerste motor waarop ik de uitdaging aan ga is een Suzuki GSX-R1000, waarop ik me een half jaar geleden op de Oostenrijkse A1-ring goed thuis voelde. Het gaat al gelijk erg lekker. De GSX-R is sterk van onderuit en laat zich inderdaad erg licht door de chicanes smijten, zelfs als je de rem nog vasthoudt. Je voelt daarbij slechts een heel minieme oprichtneiging, maar veel belangrijker is dat je de mechanische grip van de voorband goed voelt. En bij het uitaccelereren van de chicanes geeft ook de achterband geen krimp, het is meer een probleem oom de voorband op het asfalt te houden met deze lichte fietsen…

Retestrak

De volgende sessie probeer ik de Honda Fireblade. De eerste paar bochten ga ik even wijd, omdat ik toch even moet wennen aan de andere zit en een iets ander stuurgedrag, maar dan heb ik hem door. De Fireblade laat zich dan op de S21 net zo gemakkelijk en precies door de chicanes mennen als de Gixxer. Op de twee ruimere linkerbochten na start-finish weet hij vrij gemakkelijk binnen de lijnen te blijven en de rechter doordraaier daarna is helemaal fantastisch. Wat de volgende stap weer toe een uitdaging maakt want ik ga downsizen naar een Yamaha R6. Net een bromfiets als je van de 1000 stapt. Je kunt later insturen en harder door de bocht omdat het allemaal minder weegt en nog scherper stuurt, maar bij het uitkomen vliegen de 1000cc-motoren je aan alle kanten voorbij. MBridgestone S21aar aan grip geen gebrek en ik durf hem platter te leggen dan welke ander motor ook. Zelfs de BMW S1000RR. Volgens mij de beste superbike die er te koop is. Sterk van onderuit, voorzien van een quickshifter die in twee richtingen werkt, superstabiel, gemakkelijk plat te leggen en ook heel gemakkelijk om te gooien. Kan natuurlijk ook door die S21 komen, maar jeetje wat gaat dat ding. Het is de motor die me ook het vertrouwen geeft om de strijd met een Franse collega aan te gaan. De Fransoos is in de chicanes iets sneller, maar ik durf in de doorlopers harder, omdat de BMW op de S21 lekker neutraal en stabiel blijft aanvoelen. Daardoor heb ik de Fransoos bij het hotel steeds bijna te pakken en dat gaat ronde na ronde door. En omdat ik al een paar keer heb ervaren dat de S21 ook retestrak blijft als je vol in de ankers gaat, durf ik het op een gegeven moment aan. Ik wacht tot hij remt en doe dat net een paar meter later, waardoor ik de BMW er tussen zet. De linkerbocht wordt even een uitdaging. De Bridgestone S21 drift een fractie over twee wielen als ik de steilste hellingshoek bereik, maar blijft controleerbaar. Wat een feest…

Bridgestone S21