Zoeken

Test: Motus MST en MST-R

Motown V4

29 december 2015
Voor het eerst in zeventig jaar, sinds het einde van de tweede wereldoorlog, heeft een Amerikaanse viercilinder het levenslicht gezien. De eerste productieseries van de Motus MST en highspec MST-R sporttour motoren zijn in de VS uitgeleverd aan de eerste 400 klanten, die allen een aanbetaling hadden gedaan bij het in Birmingham, Alabama gevestigde bedrijf, toen de fiets nog volop in ontwikkeling was. Het eindresultaat van 7 jaar ontwikkeling is een letterlijk unieke motorfiets die ten voeten uit Amerikaans is, zonder daarbij een V-Twin te zijn.
Inhoudsopgave
Test: Motus MST en MST-R
Muscle-V4
Indian Summer
Conclusie
Technische gegevens

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Phil Hawkins

Motus MST

Er is namelijk niets op wielen dat typischer Amerikaans is dan een luie dikke V8, zoals in honderden miljoenen auto’s van General Motors, Ford en Chrysler de afgelopen eeuw toegepast. In tegenstelling tot wat sommigen op basis van technische specs willen geloven, is er niks mis met stoterstangen, zolang je maar weet wat je doet – en de Detroit engineers zijn meesters op dit vlak, zoals de mannen achter het Motus sporttour (MST) project willen bewijzen. De KMV4 1.650cc OHV V4 Baby Block motor die de Motus aandrijft is namelijk de helft van een typische in Detroit gebouwde V8, maar dan kleiner. Toen Motus Motorcycles in 2008 door Lee Conn (43) en Brian Case (38) werd opgericht, sloten zij een deal met Katech voor de ontwikkeling van een Motown V4 die het gat moest vullen voor een Amerikaanse sporttour motorfiets.