Zoeken

Test: Ducati Panigale F14 Superbike

Stappen vooruit

17 februari 2015
Inhoudsopgave
Test: Ducati Panigale F14 Superbike
Het roer om
Stappen vooruit
Op weg terug?
Revolutie van de Species

Ducati Panigale F14

Het kiezen van de juiste versnelling was niet meteen duidelijk zoals op de andere Ducati Factory Superbikes die ik eerder op Mugello heb gereden, de motor heeft weliswaar meer vermogen vanaf het middengebied tot helemaal bovenin, maar de supervierkante Superquadro krachtbron heeft niet het uitgesmeerde koppel van die oude L-Twins. D Ducati Panigale F14
Naakt ziet 't er nog gaver uit
Ducati Panigale F14 Ducati Panigale F14
Of het nou de wielen, de übervette Öhlins voorvork..
Ducati Panigale F14
Of het vette Termignoni uitlaatsysteem is
e F14 is echter duidelijk sterker dan de 2013 machine van Checa, met als bewijs de manier waarop ik de Barni Ducati FIM winnende Superstock machine op het rechte stuk weer bij kwam, nadat ik door rijder Leandro ‘Tati’ Marcado in de lange Bucine linkse doordraaier voorafgaand aan het rechte stuk was uitgeremd. Met mijn draai van mijn rechterpols kan ik met de besten mee als ik eenmaal de motor rechtop heb gezet, en de manier waarop de F14 weer naar de Superstock kampioen reed en voorbij ging is een goede voorbode voor het 2015 seizoen, aangezien de motor nagenoeg ongewijzigd zal zijn. Vooruit, ik had een goed sleepje van hem en tegen het eind van het rechte stuk kwam hij mij weer voorbij – maar daarvoor was het me al opgevallen dat de F14 op het rechte stuk geen enkele neiging tot wheeliën had gehad, niet op het stuk voor de pits en – belangrijker nog – ook niet daarna als het circuit sterk omhoog loopt en ik nooit zal vergeten hoe ik vier jaar eerder door Max Biaggi’s Aprilia bij een snelheid van 290 km/u volgens de telemetrie op een vette powerwheelie werd getrakteerd. Dankzij de effectieve anti-wheelie control overkwam me dat op de Ducati niet.

De Panigale is zonder twijfel sneller en gemakkelijker van richting te veranderen dan welke vorige Ducati V-Twin ook, wat vermoedelijk aan de centralisatie van het motorgewicht, het gereduceerde gyroscopische effect van de lichtere krukas – en dan met name het verkleinde gewicht van het vliegwiel – te danken is. De Davies F14 voelde eerder als een 600 cc supersport bij het snelle omgooien van rechts naar links met harde acceleratie in derde versnelling uit de Biondetti chicane, waar de grotere lichtvoetigheid van de Ducati inhield dat ik vroeger en harder op het vermogen kon dan de Aprilia later die dag. DDucati Panigale F14e Panigale F14 ging er vanaf 5.000 toeren ook voelbaar harder vandoor dan Checa’s fiets het jaar hiervoor. Het verschil tussen de F14 en de Superstock racer was erg groot, waar het verschil tussen Checa’s RS13 Superbike en Nico Canepa’s Superstock racer in 2013 slechts minimaal was.

De ultra korteslag Superquadro houdt ervan om flink opgewonden te worden, met het beste vermogen en koppel tussen de 8.500 toeren op het Panigale R display dat is gemonteerd (maar met de snelheidsmeter functie uitgeschakeld, kut!) en de vriendelijke toerenbegrenzer die bij 12.700 toeren ingrijpt. Dat is waar je in elke versnelling je op richt – dit is geen old-school Ducati Superbike die je in alle versnellingen kunt shortshiften en op koppel rijden kunt. Het is duidelijk zaak om eerst te wachten tot de groene schakellichten gaan oplichten bij 12.000 toeren per minuut – afhankelijk van de gear ratio en gasklep potentiometer – en dan pas een hogere versnelling conform racepatroon te selecteren. Als je onverhoopt in de begrenzer rijdt – wat me in het begin toen ik de ratio’s nog niet kende overkwam – dan grijpt de ontsteking niet in, maar houdt de motor dankzij ride-by-wire gewoon op met accelereren en zegt daarmee dat het geen zin heeft om nog verder door te gaan. Het maximale koppel wordt net als bij de RS13 bij 9.800 toeren gehaald, maar is nu met 135 Nm een tikkie meer en de Superquadro houdt het bovendien langer vast, in plaats van 1.000 toeren later als een plumpudding in elkaar te storten zoals bij Checa’s fiets het geval was.

Ducati Panigale F14