Zoeken

Test: Bridgestone T30 EVO

Conclusie

27 april 2015
Inhoudsopgave
Test: Bridgestone T30 EVO
Herontworpen
Conclusie

Bridgestone T30 EVO

Bridgestone belooft met de T30 Evo een set banden die de sportieve tourder veel vertrouwen en een goede en sportieve handling moeten bieden. De echte verbeteringen zitten 'm volgens het Japanse bandenmerk in de rij-eigenschappen op nat wegdek en dat hebben we in het zonnige Portugal nou net niet kunnen testen. Daarnaast biedt bandentest die georganiseerd wordt de desbetreffende fabrikant nou niet de meest neutrale testomgeving. Om tot een echt nuttige testuitslag te komen heb je op z'n minst wat referentiemateriaal nodig. Dat gezegd hebbende kwam het gevoel dat de banden geven op drie verschillende motoren nagenoeg gelijk over. En dat is een gevoel van een toerband die tot veel sportiefs in staat is. Het vertrouwen dat de band biedt is in elk geval zeer hoog. Onder flinke hellingshoek wordt je niet getrakteerd op een progressief verloop van het loopvlak, waardoor je de band met veel vertrouwen tot 'het eind' kan insturen. WBridgestone T30 EVOat me met name op de eerste twee motoren opviel is dat de band zo neutraal is dat er bij insturen net wat meer moeite moet worden gedaan om de motor de bocht in de te krijgen. Deze moeite moet dan wel in alle relativiteit gelezen worden, want echte, fysieke, moeite kost het niet. Het is echter niet zo dat de Yamaha of de Kawasaki de bocht in te denken waren. Op het eind van de route bood de VFR800F echter wel een gevoel van vliegensvlug insturen en nog steeds veel vertrouwen onder hellingshoek.

Bij Bridgestone zijn ze niet onbekend met de uitspraak “wij van WC eend adviseren WC eend.” Deze laatste sportouring band moet het beste van het beste te bieden hebben. De conclusie die wij kunnen geven is dat de Bridgestone T30 Evo inderdaad een fijne band is die tot veel in staat lijkt, met name op gebied van vertrouwen, grip en feedback. Helaas kan nog niet iedereen deze nieuwe Evo uitproberen aangezien de band voorlopig alleen leverbaar is in de maten 120/70ZR17 voor het voorwiel en 180/55ZR17 en 160/60ZR17 voor het achterwiel.

Freddie Spencer