Zoeken

Test: BMW S1000XR

Powerrrrr

17 mei 2015
Inhoudsopgave
Test: BMW S1000XR
Powerrrrr
Precies
Conclusie
Technische gegevens

BMW 2015 S1000XR

Als in de tweede versnelling, als de toerenteller 5.000 omwentelingen per minuut laat zien, het gas wordt opengedraaid wordt de motor van de nieuwe BMW S1000RR flink aan het werk gezet. Drieduizend toeren later schreeuwt de motor via het niet al te fraaie uitlaatsysteem het uit en is de S1000RX er met een rotvaart vandoor aan het gaan, op een manier die je van een supersport verwacht en niet van een fiets met de veerwegen een de zithouding van een allroad. Met de S1000XR hebben de Duitsers uit Beieren het Adventure Sport segment een nieuwe dimensie gegeven. WBMW 2015 S1000XRie de BMW reis-boxer R1200RT te saai en de radicale S1000RR te agressief vindt en voor wie de F800RR te weinig vermogen heeft, zou in deze XR best wel eens het beste pakket uit de verschillende tweewieler werelden kunnen zijn.

Verantwoordelijk voor de powerpunch waarmee ik zojuist werd verwend is het viercilinder motorblok dat in wezen gelijk is aan het motorblok van de vorig jaar geïntroduceerde S1000R. De DOHC viercilinder wordt opgegeven voor een vermogen van 160 pk bij 11.000 toeren per minuut en heeft een maximum koppel van 112 Nm bij 9.250 toeren per minuut. Inderdaad, gelijke waardes ten opzichte van die naked S1000R. Al vanaf lage toeren pakt de sportieve allroad echter goed op, waardoor de fiets over een heerlijk sterke powerband van 10.000 toeren per minuut beschikt. Schakel zo snel mogelijk naar de zesde versnelling en je kunt heerlijk ontspannen van de koppelsterke motor genieten, terwijl je met hetzelfde gemak hoog in toeren als een supersportcoureur aan het jagen bent.

Geheel in BMW traditie is ook deze S1000XR standaard met de twee verschillende rijmodi Rain en Road uitgerust, welke in het optiepakket met nog twee aanvullende rijmodi Dynamic en Dynamic Pro kunnen worden uitgebreid. En dat is eigenlijk niet meer van deze tijd, waar elektronica het nieuwe sleutelwoord is geworden om de enorm gegroeide vermogens nog veilig op het asfalt over te brengen. Ook hier trouwens geen verschillen met de S1000R. Terug echter naar de standaard rijmodi, waar in de Rain-modus het vermogen tot 140 pk is beperkt, de gasrespons een stuk vriendelijker is en het voorwiel te allen tijde aan de grond wordt gehouden. In de Road modus staat het volle vermogen van 160 pk ter beschikking, terwijl die afgifte in de aanvullende rijmodi Dynamic en DBMW 2015 S1000XR BMW 2015 S1000XR
Het scherm is eenvoudig in hoogte in te stellen. De tophalf kuip biedt voldoende bescherming
BMW 2015 S1000XR
We begrijpen het wel, maar om nou te zeggen dat het mooi is, die navigatie zo boven het display. Had dat niet anders gekund?
BMW 2015 S1000XR BMW 2015 S1000XR
Denk niet dat je onder het zadel nog wat kwijt kunt. De ESA semi-actieve vering is optioneel
ynamic Pro nog iets emm… dynamischer is. Bij de rijmodi ‘Pro’ is trouwens ook de standaard ASC stabiliteitscontrole omgezet in de dynamische tractiecontrole DTC, welke een nog fijnere afstelling onder hellingshoek biedt, wat de krachtige acceleratie onder hellingshoek ondersteunt en daarmee nog meer zekerheid biedt. Hetzelfde kan van het eveneens in een pretpakket ondergebrachte ABS Pro worden gezegd, dat in de XR voor het eerst door BMW wordt toegepast en ABS onder hellingshoek ondersteunt. Standaard heeft de XR het ‘gewone’ BMW ABS.

In de Dynamic modus speelt de XR haar sportieve kwaliteiten ten volle uit, het verschil tussen de standaard Road-instelling is voor wat betreft de tractiecontrole écht frappant. De gasrespons is nog directer, de acceleratie zet merkbaar eerder in, waardoor je telkens het gevaar loopt de volgende bocht met teveel snelheid te naderen. Het is geen verkeerd idee om voor de XR een gezonde dosis rijervaring mee te nemen. Een effectief hulpmiddel om de bochtenspaghetti in de Spaanse bergen achter Barcelona te verorberen is de – wederom een accessoire, uiteraard – schakelassistent Pro, BMW’s quickshifter die twee kanten opwerkt, waardoor bij zowel het op- als terugschakelen de koppelingshendel ongemoeid kan worden gelaten. In tegenstelling tot bij de een week eerder geteste R1200RS schakelt de versnellingsbak van de S1000XR perfect en de quickshifter ten volle worden benut.

Het uitlaatsysteem heeft net als de motor veel overeenkomsten met het systeem van de S1000R. De einddemper met vijfhoekig doorsnede profiel is zo geplaatst dat ook aan de uitlaatkant de montage van een koffer geen probleem is, zonder daarbij concessies ten opzichte van inhoud of nog beschikbare hellingshoek is gedaan. Zonder koffers hangt de einddemper er echter wel verloren bij, maar dat is iets dat ongetwijfeld door de aftermarket uitlaatboeren kan worden opgelost.

BMW 2015 S1000XR