Zoeken

Vergelijk Supernakeds: Showtime!

Verbruik en Vermogen

3 april 2014
Inhoudsopgave
Vergelijk Supernakeds: Showtime!
Japanse tsunami
of Europees geweld
Costa del Sol
Ongegeneerd knallen
BMW S1000R
Ducati Monster 1200
Kawasaki Z1000
KTM 1290 Super Duke R
Verbruik en Vermogen
Conclusie
Technische gegevens

Supernakeds

Zoveel ontlopen ze elkaar niet, deze vier. Dat is alvast goed nieuws, dat betekent dat elk van deze motoren in elk geval op eenzelfde wijze om weet te gaan met de getankte brandstof. Of dat echter 'even goed' of 'even slecht' betekent is een andere vraag. De verschillen waren vroeger wel eens groter, dus je zou er een theorie op los kunnen laten dat ze het allemaal even moeilijk hebben met milieurestricties en naar alle waarschijnlijkheid zal daar een flinke kern van waarheid in zitten.

Resultaat is dat we in twintig jaar injectietijdperk nog altijd ónder een verbruik van 1 op 10 kunnen komen en dat is kortgezegd bedroevend. Aan de andere kant is het Ducati wel ook gelukt 1 op 17,8 te halen, maar dat is dan ook het uiterste. Dat is op zich niet eens zo opvallend, Ducati's zijn wel vaker bijzonder zuinig gebleken, maar een score van 17,2 voor KTM is ronduit netjes. Hoe klein de verschillen ook zijn, de volgorde komt niet direct overeen met de vermogens of beleving. Dus is het nog wel een beetje een prestatie van de één en wat minder van de ander, hoewel het zoals gezegd meer en meer in de marge gebeurt. Een bezoekje aan de testbank voor een beurt kan hier nog best eens wat beters van maken.

hoogst laagst gemiddeld
 KTM 1 op 10,4 1 op 17,2 1 op 14,1
 BMW 1 op 9,8 1 op 15,6 1 op 13,9
 Ducati 1 op 9,8 1 op 17,8 1 op 14,3
 Kawasaki 1 op 9,8 1 op 15,8 1 op 13,6

Vermogen

BMW vs KTM rpm

Waar op papier het verschil in vermogen tussen de BMW en KTM 20 pk zou moeten zijn, voelde het in de praktijk eerder andersom. En dus wilden we het weten ook, en togen we terug in Nederland naar Dynojetspecialist Jeroen van der Meer in Uithoorn, om de BMW en KTM het titanengevecht op de Dynostar vermogensbank uit te laten vechten. De BMW (de zwarte lijn) wist er maar liefst 166,3 pk uit te persen bij 10.366 toeren per minuut, slechts een fractie minder dan de 166,8 pk bij 8.903 toeren per minuut van de KTM (rode lijn). Geen twintig pk verschil dus, maar slechts een halve pk. Het vermogen werd aan het achterwiel gemeten, maar volgens Jeroen is zijn bank positief en mag het vermogen als krukasvermogen worden gezien.

Met dat als uitgangspunt levert de S1000R -net als de S1000RR- meer vermogen dan is opgegeven, terwijl de 1290 Super Duke R zijn geclaimde vermogen van 180 pk niet haalt. Nu zal een deel van de winst bij BMW in de Akrapovic einddemper hebben gezeten, maar meer dan een paar pk zou dat volgens Jeroen niet zijn. De enorme krachtsexplosie die de BMW met accelereren ontvouwt is mooi in de koppelkromme terug te vinden: tussen 5.500 en 6.000 toeren stijgt het koppel behoorlijk snel, en dát is wat je met accelereren voelt. Ook is de BMW arm afgesteld, waardoor die explosie nog eens extra wordt versterkt zodra je van constant tempo ineens het gas opendraait en de motor ineens flink wat benzine krijgt ingespoten.

Met dank aan ZX-10R rijder Harry Zethof voor het last minute tussendoorlaten van de Freaks crew