Zoeken

Vergelijk kleine twins: Vakantie zonder ouders

Yamaha MT-07

23 juni 2014
Inhoudsopgave
Vergelijk kleine twins: Vakantie zonder ouders
New Kids
Partytime!
Yamaha MT-07
Kawasaki ER-6n Sports Edition
Honda CB500F
Conclusie
De mening van Thomas
De mening van Ed
Technische gegevens

Yamaha 2014 MT-07

De MT-07 is het tweede compleet nieuwe model dat Yamaha na jaren van totale radiostilte in korte tijd op de markt heeft gezet. Net als de driecilinder MT-09 heeft ook deze MT-07 een uitgesproken eigen identiteit, die door de Japanners als Dark Side of Japan wordt omschreven. Uitgangspunt van de MT-07 was een mYamaha 2014 MT-07 Yamaha 2014 MT-07
Niet omdat het nodig was, maar omdat het kan: de nieuwe start/stop schakelaar. De achterkant ziet er zondermeer fraai uit
Yamaha 2014 MT-07 Yamaha 2014 MT-07
Akra niet strikt noodzakelijk voor een mooie sound. Eigenzinnigheid troef in het design
otor te ontwikkelen die voor een betaalbare prijs het plezier, de passie en de opwinding van het motorrijden weer terug moest brengen bij en brede groep motorrijders in Europa. En zonder te overdrijven is Yamaha daar absoluut in geslaagd.

Dat de MT-07 aan al de door Yamaha gestelde criteria voldoet heeft de fiets eigenlijk maar aan één ding te danken: de 689cc staande twin, het motorblok dat door Yamaha compleet nieuw is ontwikkeld en goed is voor een topvermogen van 75 pk en een koppel van 68 Nm bij 5.500 toeren per minuut. Cijfers die in het tweehonderd pk tijdperk voor geen meter indrukwekkend zijn, tot je de MT-07 hebt gestart en tot de conclusie komt dat niet het aantal paarden, maar de manier waarop ze aan het werk worden gezet bepalend is voor de pret. En daar kunnen we kort maar krachtig in zijn: de MT-07 is als een kruising tussen een werkpaard en een vurige hengst die er elk moment klaar voor is.

Het koppel van de MT-07 is van onderuit belachelijk sterk, zo sterk dat zelfs een baviaan er nog in zal slagen om in tweede Yamaha 2014_MT-07_5331versnelling, puur op het gas, het voorwiel de lucht in te tillen. Weinig motoren die zich zó gewillig en gecontroleerd laten wheeliën als deze MT-07. Het sterke motorblok in combinatie met de afwezigheid van overtollig vet - de fiets wordt opgegeven voor een rijklaar gewicht van 179 kilo - maakt dat de MT-07 zowel in de bocht als op het rechte stuk erg verslavend: in de bocht om lekker te knallen en gasten op snellere motoren het nakijken te geven, en op het rechte stuk wat zo lang mogelijk op één wiel wordt afgelegd.

Het gave aan de MT-07 is dat het geweldige motorblok je in één klap doet vergeten dat de vering voor sportief gebruik eigenlijk niet toereikend is en dat de fiets zo lelijk is als de nacht, hoewel voor wat dat laatste betreft de meningen behoorlijk waren verdeeld. Wat op zich weer een compliment aan Yamaha is: de MT-07 is geen saai eindresultaat van een vlees noch visch politiek, maar een motor die staat voor de Dark Side of Japan. je vindt ’m mooi of je vindt ’m lelijk, maar d’r zit niets tussenin. Ondanks dat de MT-07 de krachtigste van dit gezelschap is, heeft de fiets een heel acceptabel benzineverbuik, dat met een gemiddeld verbruik van 1 op 21 nét een fractie zuiniger dan de ER-6n is. En dan hebben we het nog geeneens over z’n belachelijk lage prijs gehad, voor nog geen zevenduizend euro kan deze jongen de jouwe zijn.

  • Fun fun fun, wheelies, prijs
  • vering voor sportief gebruik, artikel 5 wegenverkeerswet

Yamaha 2014_MT-07_5642
Yup, deze doet 't

Een eerdere test van de MT-07 is hier te lezen. Zelf ervaren? Klik dan hier.