Zoeken

Vergelijk Kawasaki Ninja 300 en KTM RC 390

Speelkwartier

30 oktober 2014
Inhoudsopgave
Vergelijk Kawasaki Ninja 300 en KTM RC 390
Groen
Oranje
Speelkwartier
Conclusie
Technische gegevens

KTM 2014_RC390_2734 Kawasaki 2014_Ninja300_2824

Het contrast kan haast niet groter. Stap van de Kawa op de KTM – of vice versa- en hoewel dat vandaag al veelvuldig is gebeurd, het is altijd even wennen. Dat zulke motoren nog zo van elkaar kunnen verschillen is verbluffend. Waar de Ninja zoals gezegd opvallend rechtop, neutraal en relatief compact zit, zeker in verhouding tot z’n uitstraling, is het de KTM die het, hoe kan het ook anders, veel sportiever aanpakt. Hoe dat komt is niet moeilijk: waar KTM de stuurhelften aan de kroonplaat en dus op gelijke hoogte heeft staan, steken die van de Kawa er zomaar een centimeter of drie bovenuit. Bovendien lijkt het balhoofd ook dichter bKawasaki 2014 Ninja 300 KTM 2014 RC390
Vierzuiger tegen vierzuiger.... maar toch anders
ij het zadel te staan en zijn aan de andere kant de voetsteunen ook een stuk minder sportief geplaatst. Pas wanneer je bewust (want het is niet natuurlijk met je bovenlijf zoals Kawasaki het beoogt) het puntje van je tenen op de voetsteunen zet krijg je een beetje het idee dat er met de Ninja nog wel te sporten valt. Niks daarvan bij de 390, die is er gewoon klaar voor.

Maar dan moet ie er ook wel klaar voor zijn en daar knelt de laars zoals gezegd nog even. Besloten wordt om de fotosessie op een strategisch moment te houden, zodat de KTM zich daar een beetje naar kan voegen. Met het bekende regelmatige keren en opnieuw langs de camera rijden krijgt het rijwielgedeelte in elk geval een eerlijke kans: hard werken en weinig koeling warmt alles meestal goed op, wat in dit geval een goed punt is. De remmen worden wakker, de banden zijn ontdaan van hun maagdelijkheid, nu kan er gegumd worden. Zij het nog wel bewust een versnelling hoger dan gebruikelijk, maar dat heeft –leve de viertaktmotor- weinig invloed op de bochtensnelheid. De Kawa op zijn beurt, niet gehinderd door deze beperking, gilt het uit alsof heel de provincie het horen mag en bewijst andermaal dat alles, oKTM 2014 RC390'I can do this all day'ngeacht het aantal cilinders, beter klinkt bij 13.000 toeren. Het bewijst ook de souplesse van het blokje, want op gevoel in de juiste versnelling de bocht aansnijdend heb je nog opvallend veel toeren over voordat er geschakeld dient te worden. En dat is nou net het hele punt van een viertakt: souplesse!

Langzaamaan wordt de Oostenrijker wakker en verschuift de balans. Nu pas is het speelveld eerlijk verdeeld en dat is niet in het nadeel van het Oranje team, integendeel. Juist de KTM moet het hebben van actief rijden, daar wordt ‘ie alleen maar beter van. Het vage gevoel van eerder verdwijnt als je ‘m pusht en push je nog harder, dan vindt de RC dat alleen maar nog beter. Ook de zithouding komt dan meer en meer tot z’n recht en alles valt op z’n plaats. Zelfs de vering klopt nu meer en meer en dat mag wel een verrassing heten. De KTM is verrassend genoeg namelijk veel zachter afgeveerd dan de Ninja, iets wat vooral achter goed te merken is. Maar KTM compenseert dit door de demping dan weer overdreven zwaar te zetten. Druk ‘m stilstaand in de vering en je vraagt je af of dat ooit goed gaat komen. Maar ga er mee rijden… Niet dat de Kawa het zoveel slechter doet, mKawasaki 2014 Ninja 300'Kan wel zijn, maar ik kan ook zo op vakantie. Of naar m'n werk'aar hoewel de achterveer echt flink stugger is, is de demping en het geheel veel meer gericht op comfort. Dat is dan ook te merken zodra de weg zich vervolgt over wegen van sterk wisselend allooi. Dan ook ben je blij met het zachtere zadel en de minder sportieve zithouding, maar wennen doet het niet als je toevallig net van de KTM af komt. Of opnieuw wisselt, dan is de RC weer de ‘rare’. En toch weet de ééncilinder nu serieus meters te maken en zich tot heer en meester te ontpoppen want ook op vermogen legt de dappere Ninja het net af. In een directe sprint is het telkens de RC die het voortouw neemt, de gekozen versnelling bepaalt slechts in welk tempo dit gebeurt. Hetzelfde geldt voor de remmen die nu, eenmaal ingereden, als dag en nacht verschillen met dezelfde morgen en nu zelfs een hint van  ‘bite’ vertonen. Mooi meegenomen: de in Europa bekende staalomvlochten remleidingen. De Kawa blijft zoals altijd bij rubberen leidingen en dat is net genoeg voor een iets minder direct gevoel en een noodzaak het remgedrag aan te passen. HKawasaki 2014 Ninja 300 KTM 2014 RC390
Hetzelfde maar toch... welnee! Veel extremer kan het verschil niet. Waar doén ze het van?
et hendel komt nu namelijk net iets te ver naar het stuur voor onze voorkeur waardoor er niets anders op zit dan met de volle hand te remmen. De KTM komt er, zij het nipt, toch wel mee weg.

Is alles dan ineens Hosanna en wappert de oranje vlag het hardst? Toch niet. Want de KTM is hard… in elk opzicht. Qua wegligging, qua vermogensontwikkeling, qua uitrusting, maar ook motorisch moet het allemaal net even iets grover, iets agricultureler dan de veel soepeler Kawasaki. Het tweecilinderblokje trilt minder, schakelt soepeler en doet alles net even wat liever dan de ééncilinder. En of ze dat in Oostenrijk nou eenmaal zo gewend zijn of niet, het kan ook een dealbreker zijn. Zeker als je als kersvers bezitter van een A2 rijbewijs lang en hard hebt gespaard voor die éne motor waar je alles mee moet doen.

RC390-Ninja300 2474