Zoeken

Vergelijk Kawasaki Ninja 300 en KTM RC 390

Conclusie

30 oktober 2014
Inhoudsopgave
Vergelijk Kawasaki Ninja 300 en KTM RC 390
Groen
Oranje
Speelkwartier
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki 2014_Ninja300_2856 KTM 2014_RC390_2890

Hot damn, wat zijn het toch een leuke machientjes. Het heeft lang geduurd, maar de cirkel is rond. Dit is de klasse die nog het dichtst in de buurt komt van de gouwe ouwe 125cc tweetakt en ze laten het je weten ook. Goed, er wordt nog een beetje vals gespeeld met tien pk meer en een veel bredere powerband, maar niemand zal daar een probleem van maken als je weer eens net te laag in toeren een bocht probeert uit te accelereren. Of nouja, de purist misschien. Maar die heeft dan ook gewoon één of meer echte exemplaren in zijn schuur staan (enne.. zo duur zijn ze tweedehands niet meer he). Maar anders gezegd: waren we onlangs met de Aprilia RS4 blij niet over het lange circuit van Spa te hoeven, óndanks zijn tuning, met deze machientjes zouden we er niet van af te slaan zijn. Net genoeg vermogen, net genoeg ‘echt’ om er heel veel mensen heel erg mee te irriteren. De power is namelijk maar de helft van het verhaal, dat gebruik je toch alleen maar om te accelereren. Remmen en sturen echter lopen deze jongens echter van over. En fors ook, dankzij hun volwassen banden, adequate vering en vooral scherpe geometrie en gebrek aan gewicht. Wil je je maten groen en oranje laten worden van frustratie, rij dan eens voor ze met een toerritje. Waar zij zwoegen om je zelfs maar gewoon bij te blijven, heb jij het nog rustig genoeg om ze in de spiegels nauwlettend in de gKTM 2014 RC390Kawasaki 2014 Ninja 300aten te houden, je een scheur te lachen en nog steeds geen moeite te doen om de weg te volgen. Tot het eerste rechte stuk van meer dan vijftig meter lang, dat dan weer wel. Maar zo ver moet je het gewoon niet laten komen.

Motoren worden groter en sterker, dat zal niemand ontgaan zijn en dat zal ook niemand ontkennen. Maar dat daarmee de weg geplaveid wordt voor meer en leukere kleine machines zoals deze zal ook niemand erg vinden. Met dank aan de regelgeving die deze ontwikkeling nog even een extra zetje geeft is de wereld van de lichte motorfiets levendiger dan ooit. En met dank aan deze ontwikkeling hoeft er ook niet overdreven beknibbeld te worden en zijn deze machines dus ook gewoon voorzien van moderne vormgeving, slimme onderdelen en accessoires, digitale controle van alle functies en zoals in dit geval zelfs slip/assist koppelingen en ABS, om nog maar te zwijgen van de ook in het gat springende aftermarket waar de Akra van de Kawasaki een fraai voorbeeld van is. De lichte motor heeft de toekomst, al is het maar voor een deel. Maar met dit soort voorbeelden heeft ook de beginnende motorrijder iets om trots op te zijn en graag op gezien te worden. En hoeft een ervaren motorrijder zich ook niet te schamen. En bedenk: als je je hierop voelt als op een 125’je, het kan dus nóg lichter. Wat nou, ‘alles wordt maar groter en zwaarder’?

RC390-Ninja300 2460