Zoeken

Test: Yamaha XT1200ZE Super Tenere

Slingerwegen

28 augustus 2014
Inhoudsopgave
Test: Yamaha XT1200ZE Super Tenere
Globetrotten
Slingerwegen
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha 2014 XT1200ZE Super Ténéré

Waar op cosmetisch vlak de verschillen in het detail moeten worden gezocht kan van het motorblok hetzelfde worden gesteld. Om de Super Ténéré en soepelere en dus betere vermogensafgifte te geven is zowel de in- als uitlaatpoort verlengd, is het profiel van de nokkenas aangepast, evenals het ontwerp van de zuigerveer. Tot slot is ook het uitlaatsysteem compleet vernieuwd. Al met al heeft dit geresulteerd in een lichte toename van het vermogen naar 112 pk  (was 110 pk), en dát is precies het manco van de fiets. In het TYamaha 2014 XT1200ZE Super TénéréGeloof dat ik net iets teveel Thüringer Kuchen op heb gehadhüringer Wald ontpopt de Super Ténéré zich als een stuurfiets eerste klas die zich weliswaar met speels gemak over heerlijke slingerwegen laat jagen, zich door oneffenheden niet van de wijs laat brengen en te allen tijde goed controleerbaar blijft, maar tegelijkertijd niet echt spannend is. In veel opzichten rijdt de fiets nog steeds als de luchtgekoelde BMW GS, maar dan in paralleltwin uitvoering. Ten opzichte van z’n voorganger is de fiets met 4 kilo afgeslankt, maar dat is gerealiseerd door bij de standaard versie de topkofferbeugel, de handgrepen voor de duopassagier en de middenbok naar de accessoire-catalogus te verplaatsen. Zo lusten wij er ook nog wel een paar. Bij de door ons gereden XT120ZE – met ‘E’ voor elektronisch instelbare vering – zijn ze weer aan de standaarduitrusting toegevoegd, evenals handkappen en in drie standen instelbare handvatverwarming, die bij de zonnige temperaturen van dik 20° gelukkig ongebruikt bleef.

De elektronisch instelbare vering is in principe hetzelfde als een jaar geleden op de FJR1300 geïntroduceerd en waarbij vanuit het menu eenvoudig zowel de veervoorspanning in vier standen (solo, solo met bagage, duo, duo met bagage) als de demping in drie standen (soft, normal, hard) kan worden aangepast. Aanpassen van veervoorspanning kan alleen bij stilstand met draaiende motor, de demping kan tijdens het rijden worden aangepast. Daarnaast kan bij stilstand ook de waarde van de demping van -3 tot +3 worden aangepast, maar daar konden we amper verschil in ontdekken. Sterker, zelfs met de soft stand in -3 en de hard stand in +3 was tijdens het rijden amper verschil te voelen, pas als het anker werd uitgegooid was er duidelijk verschil doordat de voorvork bij Sport +3 veel minder indook. NYamaha 2014 XT1200ZE Super Ténéré Yamaha 2014 XT1200ZE Super Ténéré
Voldoende opbergruimte in de koffers uit het accessoirepakket. Het display is overzichtelijk en compleet, de 'resterende kilometers' ziet het echter altijd erg somber in
Yamaha 2014 XT1200ZE Super Ténéré
Mooi is 'ie zondermeer, maar ehh; zie jij de verschillen met het 2013 model?
Yamaha 2014 XT1200ZE Super Ténéré Yamaha 2014 XT1200ZE Super Ténéré
Met koffer eraf valt het nieuwe hitteschild van de uitlaat direct in het oog. De remmen zijn prima voor elkaar
iet dat het de vering er minder om maakt, in tegendeel zelfs, in alle drie de standen worden oneffenheden prima geabsorbeerd, terwijl de motor te allen tijde strak genoeg blijft om mooi het spoor te blijven volgen. De diversiteit in asfaltkwaliteit en wegdektypes in het Thüringer Wald was hiervoor het levende bewijs. Het enige échte voordeel zit ‘m wat ons betreft in de veervoorspanning, waar het verschil wel goed voelbaar is en in de praktijk ook echt nuttig is. Per slot van rekening ga je niet alle dagen met duo en volle bagage op pad.

Prioriteiten stellen

Dat bij Yamaha rijdbaarheid meer prioriteit heeft gehad dan rijsensatie getuigt ook het feit dat het vermogen in de eerste drie versnellingen is begrensd. (Een beetje Yamaha dealer kan die begrenzing binnen notime ongedaan maken, maar dat heb je niet van ons.) Nu is 112 pk in principe nog altijd genoeg om lekker mee te kunnen spelen en trek je de Super Ténéré –mits tractiecontrole uit en de rijmodus in standje S van Sport – in eerste versnelling moeiteloos op het achterwiel, maar toch vragen we ons af of dit een goede keuze is geweest. Als zelfs BMW – het merk dat tot de S1000RR zich nooit met de pk-wedloop heeft bemoeid – ervoor kiest om het vermogen van de R1200GS – de ongekroonde koning van de dikke allroads – flink op te peppen naar 125 pk (en daarmee ten opzichte van de 150 pk sterke KTM Adventure R nog maar en tam poesje is) dan geeft dat toch echt te kennen. Trouwens, over rijmodi gesproken: Yamaha heeft hiervan de mapping aangepast, waardoor de fiets in T(our) modus handzamer in druk verkeer moet zijn, terwijl de S(port) modus bij sportief rijgedrag meer spanning en sensatie moet zijn gecreëerd. DYamaha 2014 XT1200ZE Super TénéréOpschieten dan maar...at Yamaha het verschil tussen T en S heeft vergroot staat buiten kijf, maar om de S-modus spannend en opwindend te noemen gaat ons toch echt een brug te ver. Spannender en opwindender ten opzichte van het 2013 model misschien, maar daar blijft het ook bij.

Voordeel van het ‘lage’ vermogen en gebrek aan échte spanning en sensatie is dat de Super Ténéré een zeer gunstig brandstofverbruik heeft. Een verbruik van 1:18 was eerder regel dan uitzondering en op de totaalafstand van ruim 1.700 kilometer was minder dan 100 liter Euro loodvrij verbruikt, wat zicht vertaalde naar een gemiddeld gebruik van 1:17,5. Eenmaal werd in het logboek zelfs een waarde van 1:23,5 genoteerd, ongekend voor een motor van dit kaliber. In combinatie met de tankinhoud van 23 liter kan in theorie 400 kilometer worden afgelegd voordat een benzinepomp moet worden opgezocht. Jammer is wel dat aanduiding van resterende kilometers in het display totaal onbetrouwbaar is, direct na het tanken is de waarde té positief en geeft het display steevast 500+ kilometers aan, om als de tank halfleeg is ineens drastisch in te zakken. Zelfs met de resterende kilometers volgens het display al verbruikt bleef de meter van de benzinepomp op net iets meer dan 20 liter staan, waarmee nog altijd bijna 3 liter over was.

Yamaha 2014 XT1200ZE Super Ténéré