Zoeken

Test: Triumph Thunderbird LT

Zuid Californie

25 augustus 2014
Inhoudsopgave
Test: Triumph Thunderbird LT
Abraham's mosterd
Zuid Californie
Conclusie
Technische gegevens

Triumph 2014 Thunderbird LT

Na de Thunderbird te hebben aanschouwd nemen we plaats op het uiterst aangename zadel dat met 700 lekker laag is geplaatst. Een korte druk op de startknop is voldoende om de vette tweecilinder tot leven te roepen en uit de triovalen eindstukken van de lange, verchroomde uitlaatdempers te laten pruttelen. De 270° verzette kruktap laat de motor inderdaad net als een V-Twin klinken. Net zo klassiek is ook de eerste Klonk als met een trap op het forse hak-teen schakelsysteem de eerste versnelling wordt geselecteerd. De koppeling grijpt ietwat laat aan, maar is wel licht te bedienen en weet het 380 kilo zware gevaarte soepel in beweging te zetten. Zonder omhaal wordt naar de zesde versnelling opgeschakeld en rollen de opmerkelijk slingerende landwegen van San Diego onder de wielen van de Thunderbird door. De zesde versnelling ontpopt zich al snel als dé versnelling bij voorkeur, hTriumph 2014 Thunderbird LT
Prachtige route door de bergen, en waar worden de foto's gemaakt? Juist...
Triumph 2014 Thunderbird LT
et enorm bruikbare breed uitgesmeerde vermogen maakt schakelen eigenlijk totaal overbodig, behalve wat wegrijden betreft. De LT rolt moeiteloos door de bocht, ongeacht of deze ruim of juist krap is, terwijl haast stationair door de kleine dorpjes kan worden geploft. Om bij het einde van het dorp met een draai aan het gas zowel akoestisch als gevoelsmatig weer tot leven te worden geroepen. Dankzij twee balansassen zijn vervelende trillingen geëlimineerd, zonder dat daarbij een inbreuk op het karakter van de fiets is gedaan als de gaskleppen vol tegen de aanslag worden gezet.

Over de bochtige wegen van de Volcan Mountains en de Pinyon Ridge laat de Triumph zich moeiteloos van het ene op het andere oor leggen. De bij tijd en wijle krappe bochten neemt de Thunderbird neutraal en stabiel en ondanks dat de motor de nodige ponden weegt is maar weinig kracht vereist om de motor op lijn te houden. Bijna elke bocht worden we verwend met het schrapend geluid van wat waarschijnlijk het belangrijkste reserveonderdeel is: de slijtboutjes onder de treeplanken die al snel contact met moeder aarde weten te maken en voor een fraaie vonkenregen garant staan. Het heeft trouwens geen invloed op het rijwielgedeelte, aangezien de treeplanken in rubbers zijn gemonteerd. HTriumph 2014 Thunderbird LT
De treeplanken staan garant voor lekkere vonkenregens. Dat wil zeggen, de slijtboutjes
Triumph 2014 Thunderbird LT
Oogt zondermeer klassiek, is bijzonder geslaagd en het stuurt en remt boven verwachting
Triumph 2014 Thunderbird LT
Uiteraard zijn de zadeltassen van waterdichte binnentassen voorzien
Triumph 2014 Thunderbird LT
Tandriemaandrijving, zoals het hoort bij een Cruiser. Uit de triovalen dempers klinkt een lekkere plof
aar lichtvoetigheid heeft de LT te danken aan een goed geslaagde gewichtsverdeling, waar de vloeistofkoeling en het nieuwe dubbel wiegframe waarin het massieve motorblok is opgehangen hun steentje hebben bijgedragen. Een grote invloed – en niet alleen optisch – op het rijgedrag komt voor rekening van de speciaal ontwikkelde 16” ‘wittestreep’ banden van het Britse Avon. Daarbij bieden de banden een zeer goede rijcomfort. Alleen als onder hellingshoek moet worden geremd richt de Thunderbird zich op, wat bij een afmeting van 150/80 voor en 180/70 achter niemand verbazen zal. Om tijdig tot stilstand te komen vragen de 310 mm remschijven met 4-zuiger remklauwen om een krachtige hand, terwijl het achterwiel dankzij het brede voetpedaal weliswaar krachtig kan worden bediend, maar weinig gevoel biedt. Het standaard ABS met duidelijk voelbare intervallen behoedt de prachtige 56-spaaks wielen ervan te blokkeren.

Triumph heeft naar eigen zeggen veel aandacht aan rij- en zitcomfort besteed en dat is de vering duidelijk af te lezen: de ommantelde 47 Showa voorvork en twee Showa schokbrekers aan de achterkant reageren soepel en weten de oneffenheden goed te absorberen. Bij tijd en wijle zou het wegdek een onderhoudsbeurt niet misstaan, maar ook daar verslikt de vering van de Triumph zich niet. De Triumph profiteert hier maximaal van het feit dat de motor voor een Cruiser van verbluffend lange veerwegen is voorzien. Het met drie schuimstoffen geperfectioneerde zadel laat zelfs rijders met rugklachten na een lange dag ontspannen van de motor afstappen. Het comfort van de smalle duozit hebben we niet uitgetest. Voor het comfort heeft Triumph hier een kleine standaard sissybar aangebracht. Ook het windscherm draagt bij aan het rijcomfort, het geeft een goede bescherming tegen de wind zonder voor al te veel turbulentie te zorgen. In het accessoirepakket is een lang, zogenaamd doorkijkscherm voorzien die nog beter tegen weersinvloeden beschermt, maar wel voor onderdruk achter het scherm zorgt waardoor je het gevoel hebt in je rug te worden geduwd. Door middel van snelsluiters zijn de windschermen eenvoudig en snel te (de)monteren. Iets minder snel is de demontage van de lederen zadeltassen, waarvoor een inbussleutel is vereist. Als daarna ook nog de kleine duozit wordt gedemonteerd is de LT in een pure Custom Cruiser getransformeerd. Voor wie de puntjes op de i wil zetten zal het afdoppen van gat in het aTriumph 2014 Thunderbird LTchterspatbord ter plaatse van de duozit een must zijn, maar strikt noodzakelijk is dat geeneens.

Voor een luxe Cruiser als deze Thunderbird LT is een goede uitrusting essentieel, en dus is de fiets van zadeltassen met waterdichte binnentassen, zelfuitschakelende knipperlichten, een grote 22 liter benzinetank met bovenop gemonteerd instrumentarium -met centrale snelheidsmeter en een klein digitaal display- voorzien. In dat laatste kan middels een schakelaar rechts op het stuur desgewenst een klokje, de kilometerteller, twee tripmeters of de resterende kilometers worden opgeroepen. Toch is er nog ruimte voor verbetering:  de terugweg van de Anza-Borrego woestijn terug naar de kust gaat mijlenlang over een kaarsrechte weg die tot de horizon reikt. En dan is geen cruise control ineens een enorm gemis.

Triumph 2014 Thunderbird LT