Zoeken

Test: Suzuki V-Strom 1000 vs Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer

Suzuki V-Strom 1000 ABS

2 juni 2014
Inhoudsopgave
Test: Suzuki V-Strom 1000 vs Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer
Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer
Suzuki V-Strom 1000 ABS
Toeren...
...of avontuur
conclusie
Technische gegevens

Suzuki 2014 V-Strom 1000

Aan de andere kant van de ring vinden we de nieuwe Suzuki V-strom 1000 ABS. Een motor die op papier en qua design nog wat dichter staat bij de moderne allroad, zoals we deze gewend zijn, maar die in realiteit toch ook uit het vaatje van de Versys probeert te tappen. Waar de naam van de Versys wordt aangekleed met Grand TSuzuki 2014 V-Strom 1000Zeg, de volgende keer écht naar Zuid-Frankrijk..ourer heeft Suzuki het over een Adventure Sports. Een in het allroad segment geplaatste motor met grootse ambities op het asfalt, maar die ook een uitstap naar het onverhard niet schuwt. De cilinderinhoud is weliswaar slechts 6 cc kleiner dan die van de Versys, maar wordt verdeeld over de in dit segment meer vertrouwde tweecilinder. Daarnaast is er aan beide kanten 10 mm meer veerweg en geeft het 19 inch grote voorwiel aan een ondergrond met meer reliëf niet te schuwen.

Ten opzichte van de vorige V-Strom is het motorblok compleet vernieuwd. De boring van het 90° DOHC V-twin is met 2 mm vergroot, waarbij het gewicht van de zuigers gelijk is gebleven. Hierdoor is het blok zelfs lichter dan zijn voorganger, terwijl het er qua vermogen op vooruit is gegaan. Ook bij de tuning van dit blok is gekozen voor gebruiksgemak boven puur topvermogen en komt het maximaal koppel van 103 Nm al bij 4000 toeren vrij, 3700 toeren eerder dan bij de Kawasaki. De V-Strom is daarentegen voorzien van tractioncontrol dat wél uitzetbaar is en dat met de simpele druk van een knop (Mattighofen, kijken jullie mee?). Hulde. Het systeem bestaat uit twee standen en is ook zeer makkelijk instelbaar via knoppen op het stuur. De V-strom kiest hier duidelijk voor gemak boven keuzevrijheid en biedt heerlijk ouderwets géén mappingkeuze. De regenstand zal dus gezocht moeten worden in de beheersing van de rechterhand. Iets wat veel motorrijders met goedkeuring zullen ontvangen.