Zoeken

Test: Suzuki V-Strom 1000 vs Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer

Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer

2 juni 2014
Inhoudsopgave
Test: Suzuki V-Strom 1000 vs Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer
Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer
Suzuki V-Strom 1000 ABS
Toeren...
...of avontuur
conclusie
Technische gegevens

Kawasaki 2014 Versys 1000 Grand Tourer

Hoewel qua design slim geplaatst in het allroad segment geeft de complete naam van de Versys, waar 'Grand Tourer' in verwerkt is, al enigszins weg wat diens berijder kan verwachten. In 2012 al bleek de toen geïntroduceerde Versys 1000 met zijn vier-in-lijn motor de (enigszins verborgen gebleven) verrassing van het jaar. Tot dan was de stille afspraak dat een allroad wordt aangedreven door een tweecilinder, simpelweg, omdat de motorkarakteristiek van een twin nou eenmaal het beste bij dit type motor past. Met de Versys 1000 laat Kawasaki echter zien dat het ook anders kan. De boterzachte, maar bullige en koppelrijke vermogensafgifte van deze GT op hKawasaki 2014 Versys 1000 Grand TourerEen vier-in-lijn Allroad als een tang op een varken? Ik zou zeggen probeer het zelf...oge poten laat menig door twee cilinders aangedreven soortgenoten stilletjes in een hoekje kruipen.

De 1043cc grote viercilinder is onder andere terug te vinden in de oude Z1000 en de huidige Z1000SX, maar is getuned voor meer vermogen bij toeren in de lage- en midrange. Hoewel het piekvermogen is terugetuned biedt de Versys met zijn viercilinder ook genoeg beleving in het hogere toerenbereik. Voor het betere allroad gevoel is de motor comfortabel afgeveerd met zowel voor als achter 150 mm veerweg. Toch moet de type aanduiding allroad bij de Versys letterlijk genomen worden, want de motor is vooral gemaakt voor alles dat zich een weg mag noemen. Een weg met harde toplaag wel te verstaan. Zowel de big piston voorvork en het frame, waarbij het blok als dragend gedeelte dient, zijn gericht op sportiviteit en stijfheid. Daarnaast geeft het 17 inch grote voorwiel aan vooral van doen te willen hebben met gladde oppervlakten.

De Versys is hoe dan ook niet bedoeld voor het onverhard, maar geeft diens berijder wel de kans door te rijden waar nakende en supersportende concurrenten de handdoek in de ring moeten gooien. Om ook vol vertrouwen door te kunnen blijven rijden op een slechter of nat wegdek is de Versys voorzien van ABS, twee power modes en het niet uitschakelbare KTRC traction control met 3 voorinstellingen. In de eerste twee instellingen reageert het systeem pas als dat echt nodig is, met uiteraard een meer progressieve reactie in de tweede stand. Standje 3 zal veel sneller ingrijpen en is bedoeld voor omstandigheden met (zeer) beperkte tractie. De powermodi en de traction control zijn tijdens het rijden gemakkelijk instelbaar via knoppen op het stuur.