Zoeken

Test: Moto Guzzi Griso 1200 8V SE vs BMW R nineT

Tegenpolen

21 juli 2014
Inhoudsopgave
Test: Moto Guzzi Griso 1200 8V SE vs BMW R nineT
Jubilaris
Tegenpolen
Conclusie
Technische gegevens

Moto Guzzi 2014 Griso 1200 8V SE

Vanaf de eerste meters die met de BMW worden afgelegd valt het op hoe ontzettend geciviliseerd deze laatste generatie olie/luchtgekoelde boxermotor loopt. Met een druk op de knop komt de tweecilinder meteen tot leven, zonder de welbekende schwung van de startkoppeling zoals die bij de Guzzi mBMW 2014 R nineT BMW 2014 R nineT
Een supersport zou jalours kunnen zijn op de remmen van de R nineT. De tank is in detail fraai uitgevoerd
BMW 2014 R nineT
Klassiek, maar dan met 2014 prestaties
BMW 2014 R nineT BMW 2014 R nineT
De stuurdemper is écht niet overdreven. Met oude knopjes was het design af geweest.
eer dan nadrukkelijk aanwezig is. De motor loopt erg mooi en nagenoeg trillingsvrij stationair, waarbij een bescheiden boxer-plof die uit de dubbele eindpijpjes schalt. Geef echter bij stilstand een draai aan het gas en de motor schreeuwt het uit: de tellernaald vliegt omhoog, het langsgeplaatste motorblok draait agressief om z’n as en het geluid verandert in een gemene snerp die door merg en been heengaat. Alsof de Beemer zeggen wil: “Ik zou maar oppassen vandaag…”

Dan de Guzzi, die dat allemaal een stuk relaxter ondergaat. Als de startmotor met z’n kenmerkend geluid de tweecilinder tot leven heeft geroepen ploft en schud het blok haast onder je weg, als een oude man met rokershoest. Dit klinkt misschien negatief, maar je voelt wel meteen dát er onder je iets gebeurt. Een draai aan het gas resulteert vervolgens in een bescheiden klim in toeren die net als de BMW wordt vergezeld met een kantelmoment als gevolg van het langsgeplaatste blok. Of beter gezegd: nadrukkelijker dan bij de BMW. Uit de mooi vormgegeven, maar wel forse einddemper klinkt een bescheiden plof, die ook met gasgeven niet veel luider wordt. Toch maakt de motor wel iets in je los, juist het feit dat de motor lekker onder je schud geeft je het gevoel op een échte motor voor mannen met ballen hebt plaatsgenomen. Alsof de Guzzi tegen je zegt: je zult van goede huizen moeten komen om met mij hard te gaan. Om vervolgens je vertrouwen niet te beschamen als je het ook daadwerkelijk probeert.

BMW 2014 R nineT

Hoewel beide motoren zich er perfect voor lenen om lekker ontspannen een lekkere toertocht te rijden, vraagt, nee smeekt de BMW haast bijna om flink te worden afgebeuld. Wat ‘m op strak asfalt zeker niet verkeerd afgaat. De motor stuurt zo licht dat het bijna niet te geloven is dMoto Guzzi 2014 Griso 1200 8V SE Moto Guzzi 2014 Griso 1200 8V SE
Remt goed, maar geen ABS is wel een gemis. 
Moto Guzzi 2014 Griso 1200 8V SE
De 1200 SE is zonder twijfel de fraaiste uitvoering die Guzzi van de Griso heeft gemaakt.
Moto Guzzi 2014 Griso 1200 8V SE Moto Guzzi 2014 Griso 1200 8V SE
Ook Italianen hebben oog voor detail. Voor de knopjes kiest Guzzi eigenwijs haar eigen weg
at ‘ie toch dik tweehonderdtwintig kilo op de weegschaal brengt (rijklaar, dat dan weer wel), is met speels gemak op elke lijn te leggen, beschikt over bijzonder goede remmen die ook in de bocht probleemloos zijn te bedienen, zonder dat de motor zich opricht, en heeft een krachtige punch die het voorwiel zelfs in tweede versnelling probleemloos het contact met moeder aarde laat verliezen. Het staat in schril contrast met bijvoorbeeld de 2013 R1200GS Adventure, waar hetzelfde motorblok adem tekort lijkt te komen. Illegale snelheden zijn binnen no-time gehaald, bij tempo 140 vlug een auto inhalen is een peulenschil en ook op hoge snelheid blijft de motor mooi stabiel, mede ook dankzij de stuurdemper die de minste instabiliteit meteen de in de kiem zal smoren.

De zithouding, en dan met name de positie van de voetsteunen, is onder deze omstandigheden totaal niet storend meer en is zelfs aangenaam te noemen. Bovendien is de grondspeling nu buitengewoon goed; je zult van goeden huize moeten komen wil je bij de nineT iets aan de grond rijden. Pas als het asfalt slechter wordt levert de nineT flink wat in: strak had in huize BMW duidelijk meer prioriteit dan comfort. Niet dat op een klinkerweg de vullingen uit je kiezen zullen trillen, maar als bij hard remmen een oneffenheid moet worden opgeslokt dan weet de vering het even niet meer. En aanpassen is er slechts in beperkte mate en alleen aan de achterkant bij, aan de voorvork is zelfs helemaal niets aan te passen. EBMW 2014 R nineTn dat is zondermeer een gemis, voor de bijna zeventienduizend euro die voor de R nineT moet worden neergelegd zou je op z’n minst compleet instelbare vering mogen verwachten.

Hoe meer kilometers met beide motoren wordt afgelegd, hoe sterker dat het ‘tegenpool-gevoel’ wordt. Is de BMW rank, strak en sportief, bij de Guzzi gaat het er een stuk relaxter aan toe. De motor ploft lekker onder je weg en geeft je alle tijd om van de omgeving te genieten. Het zadel is net als de vering op comfort afgesteld, waardoor je uren achter elkaar op de motor zou kunnen vertoeven, ware het niet dat de motor best wel dorstig is, waardoor na zo’n 175 kilometer het seinlicht in het display ontbrandt om aan te geven dat een korte pitstop aan te raden is. Ten opzichte van de BMW is de Guzzi op de kop af achttien kilo zwaarder in gewicht, maar voor je gevoel had dat cijfer nog veel groter moeten zijn. DMoto Guzzi 2014 Griso 1200 8V SEe Griso vraagt duidelijk meer handkracht om de bocht in te worden gelegd, maar dat komt voornamelijk door de wielbasis die met 1.554 mm maar liefst 78 mm langer dan de nineT is.

Maar toch, ondanks dat de Griso eigenlijk niet voor snelheid is gemaakt, zal de fiets je niet teleurstellen als de kraan flink wordt opengedraaid. Ongeplande wheelies als met de BMW is de Guzzi vreemd, maar de motor gaat wél rap van z’n plek en zal op een bochtige dijkweg menig sportieve scheurneus achter zich weten te laten. De voorkant bijt zich daarbij rotsvast in het asfalt vast, enkel de achterkant is voor het echte knalwerk te zacht afgeveerd en al pompend gaan protesteren, maar op een manier dat het nooit gevaarlijk wordt. Bovendien geeft het een extra dimensie als je op zo’n manier die sportieve scheurneus achter je weet te houden. Remmen doet de Guzzi uit de kunst, hoewel de afwezigheid van ABS wel een gemis is. Zeker het achterwiel is gemakkelijk te blokkeren, maar dat heeft wel als voordeel dat de motor gemakkelijk om te zetten is. Bij de BMW zijn de remmen echter de overtreffende trap: agressief maar niet té bijterig en voorzien van een sportief ABS dat haast onmerkbaar zijn werk aan het doen is.

BMW R nine-T versus Moto Guzzi Griso 1200 8V SE