Zoeken

Test: Kawasaki ZZR1400 Performance Sport

Goed voor het milieu, toch?

5 juni 2014
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki ZZR1400 Performance Sport
Vergane glorie
Plan B
Goed voor het milieu, toch?
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki 2014 ZZR1400 Performance Edition
Jullie vinden het vast niet erg dat ik het iets rustiger aan doe nu?

Dat de ZZR1400 geen zuipschuit meer is heeft de motor vooral ook zijn gewijzigde vermogenskarakteristiek te danken. Waar je met de eerste 1400 toch echt boven de 6.000 toeren moest bivakkeren om de explosieve kracht te ervaren is een veel lager toerental nu al genoeg. Het feit dat de ZZR al vanaf 2.000 toeren behoorlijk sterk aanvoelt komt volledig voor rekening van de vermogensafgifte van de dikke vierinlijn: volgens Kawasaki is bij 2.000 toeren al dik 95 Nm koppel beschikbaar en dát voel je. JKawasaki 2014 ZZR1400 Performance Edition Kawasaki 2014 ZZR1400 Performance Edition
Het scherm oogt mooi, maar we werden knettergek van de windbuldering in de helm. De spiegeling in het display is minder storend dan je zou vermoeden
Kawasaki 2014 ZZR1400 Performance Edition
Optimaal afgestemd gebruik van kleur en design, je zou er haast vanzelf zo'n groene 'M'in gaan zien
Kawasaki 2014 ZZR1400 Performance Edition Kawasaki 2014 ZZR1400 Performance Edition
De sensoren van de ABS worden ook voor de tractiecontrole gebruikt. De remmen hadden trouwens best wat krachtiger mogen zijn.
uist dat uitgesmeerde vermogen maakt dat de ZZR enorm schakellui en relaxt te rijden is en ook dat is het brandstofverbruik ten goede gekomen. Hoewel erg indrukwekkend komt het vermogen er zo vriendelijk in, dat de tweestanden rijmodus eigenlijk totaal overbodig is. Ter illustratie: ondanks het hevige noodweer dat we tijdens onze trip voor onze kiezen kregen kwam het geen enkel moment bij ons op om van H (vol vermogen) naar L (75% van vol vermogen met mildere gasrespons) over te stappen. Slechts één keer deden we dat op een droge Belgische snelweg, om het verschil tussen H en L te voelen, maar buiten dat stond ‘ie continue op H.

De goed te controleren vermogensafgifte heeft niet alleen de rijmodi in feite overbodig gemaakt, hetzelfde kan van de tractiecontrole worden gezegd. Zelfs met het KTRC (Kawasaki Traction Control) in stand 3, de stand waarbij het snelst wordt ingegrepen, zal je onder droge omstandigheden goed je best moeten doen om de tractiecontrole in te laten grijpen. Enkel op de momenten dat onder volle acceleratie het voorwiel contact met moeder aarde verloor – wat ondanks z’n wielbasis van 1.480 mm en circa 140 kilo gewicht op het voorwiel verbluffend gemakkelijk gaat – greep de tractiecontrole in, maar daarbuiten kwam het haast nooit voor. Zelfs in de regen kwam het bijna niet voor dat de tractiecontrole het vermogen kortstondig moest temperen, enkel de momenten dat het wegdek meer op een visvijver leek bewees de tractiecontrole zijn nut.

Kawasaki 2014 ZZR1400 Performance Edition
Het is dat dat stomme kanaal er tussen zit, anders zouden ze ons hier best vaker zien. Wegen top, pubfood top, bier top. Opmerkelijk trouwens hoe goed de kinderen hier Engels spreken

Nu is het uitgesmeerde vermogen daar niet helemaal alleen verantwoordelijk voor: de ZZR1400 heeft een behoorlijk lange slag voor wat het gashandvat betreft, waardoor het haast ondoenlijk is om in één ruk het gas vol tegen de stuit te draaien. Bovendien, als je dat al probeert dan zeker niet lager dan versnelling drie of vier, uit eigen levensbehoud. In eerste en tweede versnelling vol op het gas gaat de ZZR1400 er als een Tsjernobyl-explosie vKawasaki 2014 ZZR1400 Performance EditionDat kennen  we nou wel, een ZZR in de regen. Mogen we nu een andere eigenschap testen alsjeblieft?andoor en zit je nog voor je maag weer op de goede plek zit op tempo 'rijbewijs-kwijt'. Nu is dat ‘rijbewijs kwijt’ in hogere versnellingen zowieso het geval (in derde versnelling knalt de ZZR1400 al vet over de 200 km/u), maar vol op het gas bij snelheden vanaf pak ‘m beet 120 km/u voelt wel stukken veiliger aan, ondanks dat het qua snelheid dan nóg harder gaat.

Naast dat het vermogen bij volle acceleratie wel héél erg indrukwekkend is, is dat niet de enige reden dat je over het algemeen veel behoudender met het gashandvat om zult gaan. Bijna tweehonderdzeventig kilo rijklaar verander je niet zomaar van koers, waardoor vliegensvlug inspelen op situaties in het verkeer onder dat soort omstandigheden een haast onmogelijke opgave wordt. Niet dat je met de ZZR niet zou kunnen knallen, verre van dat, maar je zult wel van te voren je plan moeten hebben opgemaakt. Daarnaast presteerden de remmen bij onze ZZR ondermaats, ze gaven niet het vertrouwen dat bij ‘vandikhout’ tempo het slagschip te allen tijde tijdig tot stilstand zou kunnen worden gebracht. En de gouden regel is nog altijd dat de afstand waarbinnen je denkt veilig stil te zullen staan bepalend is voor het tempo dat je erop na zult slaan. Bovendien: zolang je de ZZR op koppel in plaats van topvermogen rijdt zal je verbaasd zijn hoe lekker er met de fiets te sturen valt. Zelfs het keren op de weg ten tijde van de fotoshoot bleek veel gemakkelijker dan verwacht, waarbij extra ruimte naast de weg geeneens strikt noodzakelijk bleek te zijn om in een vloeiende beweging om te draaien. De vering is in dit tempo ook prima op z’n taak berust, zeker de achterkant die bij deze Performance Sport uitvoering van een Öhlins TTX monoshock is voorzien. Voor wie écht denkt te gaan knallen zal de voorvork de beperkende factor zijn, maar daarbuiten is de vering een goed compromis tussen sportief en comfort.

Kawasaki 2014 ZZR1400 Performance Edition
Het is groen met zwart en laat zelfs Ed er klein uitzien. Rara, wat is het?