Zoeken

Test Kawasaki Z800 Performance Edition

Specials are back in Town

12 mei 2014
Inhoudsopgave
Test Kawasaki Z800 Performance Edition
Specials are back in Town
Tussen gele en witte Michelinwegen
Conclusie
Technische Gegevens

Kawasaki 2014_Z800_02

De Z800 behoeft weinig introductie. Sinds de introductie in 2013 hebben we ‘m leren kennen als een middenklasser met nét even dat beetje extra. Daarnaast kwam direct de A2-vriendelijke Z800e en nu wKawasaki 2014 Z800ordt het trio aangevuld met de Performance Edition. Kawasaki brengt de speciale uitvoeringen weer terug op de kaart en dat zullen we weten ook. Na de ER-6 en W800 is nu dus ook de Z800 in een speciale, ‘gepimpt-en-scherp-geprijsde’ uitvoering verkrijgbaar. En zie daar maar eens niét opgewonden van te raken.

Wat dat verlekkeren betreft, dat doet Kawa weer goed. Allereerst kondigen ze aan dat de prijzen voor de Z800 met 500 euro omlaag gaan om vervolgens een accessoirepakket met een cataloguswaarde van € 1200,- aan te bieden voor € 700,-. Snel gerekend hou je ten opzichte van de normale prijs dus € 1000,- in je zak. Of andersom: kost de Performance Edition je maar € 200,- extra. Dáár wil je wel voor je bed uit!

Dat pakket, zoals gebruikelijk, bestaat uit de meest populaire accessoires en wordt ook gelijk netjes gemonteerd. Een vervangingspijp had je anders toch wel gekocht, net als een afdekkapje voor de duozit of een flyscreen. Voordeel van die laatste twee: het komt uit de Kawasaki catalogus dus het is ‘zo mooi mogelijk’ ontworpen door dezelfde mensen die verantwoordelijk zijn voor het design van de hele motor. Voordeel van de eerste: nu heb je een Akra, anders had je dat nog moeten overwegen en uitzoeken. Niks geen gemaar, gewoon in één keer klaar. En dat nog voordat je je mouwen hebt kunnen opstropen.

Kawasaki 2014 Z800

Ach ja, die Z800. Zo los over het ding sprekend is het toch een beetje een motor van de oude stempel, lijkt het. Niks negatiefs hoor, de Z is op en top een motor van nú. Maar wel eentje met een inmiddels lange geschiedenis. En in het segment van naked bikes is vandaag de dag nou eenmaal heel veel gaande. Was het een paar jaar geleden nog simpel; elk merk had zijn eigen variatie op de middenklasser met ieder ook eenzelfde viercilinder lijnmotor. Ook wij hebben er menig vergelijkingstest aan gewijd als er weer eens een of meer vernieuwd waren. Dat is nu wel een beetje anders: nKawasaki 2014 Z800 Kawasaki 2014 Z800
In vol ornaat. En een leuk killertje voor de buurtjes
Kawasaki 2014 Z800
Z hier, Z daar, overal Z: achterlicht, zadel, tankpad... echt óveral
iet alleen is de focus verlegd en staan de zware jongens nu dik in de spotlights, ook de configuratie heeft meer variatie gekregen en wat algemener gezegd is er nu nog meer dan ooit voor elk wat wils en een antwoord op elke wens, het veld is in de breedte enórm gegroeid.  Nou was die Kawasaki toen al een stout jongetje door naast de 600cc van de rest doodgemoedereerd een 750 te zetten, met het in vergetelheid raken en soms zelfs verdwijnen van die 600jes is er meer ruimte voor de Z. En die is zelf ook nog eens gegroeid naar 800cc in bijna een klasse apart. In ieder geval is er momenteel maar één met een 800cc viercilinder en dat is onafgebroken een bestseller van formaat geweest.

Dat was de 750 al, met het nieuwe model is dat er alleen maar erger op geworden. En terecht, want de motor is echt beter geworden. Daar hebben we al eens uitgebreid over gerapporteerd. Nu, een winter later, zijn ze volgens de importeur nog steeds niet aan te slepen. En reken maar dat de Performance Edition daar weinig aan af doet.

Kawasaki 2014 Z800
Mjaaa... Spanje, bochtje, Kawa... kan er best mee door zo