Zoeken

Test: Honda Goldwing F6C

Conclusie

19 januari 2015

In tijden van naakte overheersing biedt de Honda Goldwing F6C een aangename afwisseling binnen de Goldwing serie. Nu zal  het niet zo zijn dat iemand die in de markt is voor KTM Superduke snel zal kiezen voor deze zwaarlijvige 'naked'. Iemand die meer gewend is aan het zware werk zal echter niet lichtvoetig denken over dit alternatief als een proefrit de revue is gepasseerd. Staand naast deze Honda is de eerste indruk er één van lang, laag en zwaar. Die indruk wordt niet minder als je plaatsneemt op het riante zadel. Vanuit dit perspectief is de F6C nog indrukwekkender en de motor rechtop zetten vereist de nodige spierkracht. Als die relatieve beproeving echter achter de rug is, is het enige gewicht dat in de weg zit het gewicht tussen je oren. Als de F6C eenmaal rolt is het zaak de 341 kilo's snel te vergeten. Daar helpt deze naakte Goldwing gelukkig graag aan mee. Manoeuvreren op lage snelheid is zelfs makkelijker dan met met menig andere motor. Dankzij de slimme centralisatie van het gewicht smelten de kilo's als een reep chocola in de zomer. Ondanks de kilo's is dit zwaargewicht dankzij verhoogde bodemspeling en goede vering zowaar sportief te besturen. En hoe leuk is het om juist op een motor van deze omvang de medemotormens op een echt sportief wapen het leven zuur te maken. Mocht dat in de bochten uiteindelijk toch niet lukken zorgen de 167 Nm's wel voor zekerheid heer en meester te zijn op het rechte stuk. Even het gas opengooien is een op z'n zachtst gezegd indrukwekkende ervaring. Toch is dit gevleugelte uit Japan verre van een beul te noemen. Alles wat deze afgevallen Goldwing doet staat in het teken van geraffinneerde kracht. Woorden als indrukwekkend en krachtig in combinatie met 1832 cc doen echter vermoeden dat het er bij het tanken minder geraffineerd aan toe zal gaan, maar met een gemiddeld verbruik van 1 liter op 16 km is deze tank op twee wielen zelfs zuinig te noemen. Als ontspanning iets is dat je zoekt in het motorrijden is juist deze zwaarlijvige anabolenfabriek iets voor jou. Het surplus aan vermogen én gewicht zorgt voor een flink portie rijgemak. Wat mij betreft mag Honda dit rijgemak nog wel iets meer onderstrepen door cruisecontrol in ieder geval aan de lijst van opties toe te voegen en liever gewoon onderdeel van de standaard uitrusting te maken. En als Honda dan toch bezig is dan graag ook een stel leuke treeplanken en een mooi hak-teen schakelmechanisme en deze Goldwing is af. Want helemaal naakt is uiteindelijk ook maar zo bloot.

  • ontwerp&afwerking, geraffinneerd&krachtig blok, goede mix sportiviteit&comfort, verbruik
  • prijs, geen treeplanken, waar is de cruisecontrol?