Zoeken

Test: BMW 2015 S1000RR

Conclusie

11 november 2014
Inhoudsopgave
Test: BMW 2015 S1000RR
Perfecte timing
Achter de wolken
Conclusie
Technische gegevens

BMW 2015 S1000RR

Na een dag sturen op Monteblanco zijn we van de kracht van de nieuwe S1000RR overtuigd. Ondanks dat de motor volgens BMW sterker en lichter moet zijn, waren we vooral onder de indruk van het gemak waarmee het listige parcours kon worden afgelegd. Voor de nieuwe S1000RR heeft BMW accessoirepakketten samengesteld, waarvan de onderdelen ook afzonderlijk te bestellen zijn: Race omvat rijmodus ‘Pro’, hBMW 2015 S1000RRellingshoek-DTC en cruise control, Dynamic het DDC, LED-knipperlichten, de HP schakelassistent Pro en verwarmde handvatten. Na de ervaringen met de in Monteblanco met alle accessoires uitgeruste testmotoren ligt het niveau van de S1000RR op zeer hoog niveau – alleen de cruise control had achterwege mogen blijven.

Hoeveel de geslaagde evolutie van BMW’s eerste vierinlijn supersport motor moet gaan kosten wilden de verantwoordelijken nog niet bekend maken. “Op het niveau van de voorganger”, zo heette het, wat dus ergens rond de 20.000 euro zal zijn. Dat klinkt misschien niet duur, maar daar moet voor het échte werk nog wel flink wat geld voor de optionele pakketten – die de nieuwe S1000RR zo onweerstaanbaar bij supersport liefhebbers maakt – bij op worden geteld.

  • krachtige motor, puike remmen, complete race-uitrusting naar wens
  • prijspolitiek pretpakketten, dure prijs voor het totaalpakket, veel aanduidingen in display erg klein