Zoeken

Test: BMW 2015 S1000RR

Achter de wolken

11 november 2014
Inhoudsopgave
Test: BMW 2015 S1000RR
Perfecte timing
Achter de wolken
Conclusie
Technische gegevens

BMW 2015 S1000RR
Kijk, zo met de zon hoog aan de hemel begint het nog ergens op te lijken

Alsof de verantwoordelijken bij BMW ook invloed op de weersomstandigheden hebben gehad klaart de hemel toenemend op, warmt de Andalusische zon de aarde op en droogt het circuit met de minuut zienderogen op. De S1000RR brengt met de verdere standaard rijmodi ‘Sport’ en ‘Race’ het volle vermogen op tafel, waarbij de gasreactie, tractiecontrole en het race-ABS op steeds sportiever niveau komt te staan. DBMW 2015 S1000RRe vette strepen die bij het uitkomen van de bocht op het asfalt worden gezet zijn het directe gevolg van het duidelijk gestegen koppel tussen 9.000 en 12.000 toeren per minuut. In dit gebied voelt de BMW zeer sterk aan, om je daarboven nog met een machtig eindschot te verwennen. Dat vraagt op het circuit, maar misschien nog veel meer op straat in het openbaar verkeer om zowel een lichamelijke als geestelijke fitness.

Als extra zijn de motoren die BMW voor deze introductie naar Spanje heeft gehaald van de aanvullende rijmodi ‘Pro’ uitgerust, waarbij de kiezen valt uit de modus ‘Slick’ en ‘User’, waar bij de laatste alle parameters geheel naar eigen voorkeur en smaak kunnen worden ingesteld. Bovendien is het elektronicapakket in ‘Pro’ verder uitgebreid met launch control voor perfecte wedstrijdstarts, een instelbare pitlane snelheidsbegrenzer en de eerder genoemde dynamische tractiecontrole met hellingshoeksensor. De mate van tractiecontrole kan in ‘Slick’ tijdens het rijden met plus/minus zeven standen worden aangepast, voor de maximale tractie aan het achterwiel. Het vermogen wordt op deze manier erg vriendelijk naar het achterwiel overgebracht zonder dat er onrust in het rijwielgedeelte ontstaat. Op het oog is het rijwielgedeelte van de 2015 S1000RR identiek aan dat van de oude fiets, maar dat is slechts optisch bedrog. Van het vierdelige gelaste aluminium deltabox frame werd de inwendige vorm vernieuwd en werden alle parameters van de geometrie evenals de volledig instelbare vering aangepast. Alles bij elkaar staat de nieuwe dubbel-R wat hoger dan het oude model, wat handling, tractie en feedback in het grensgebied ten goede moet zijn gekomen. Ook heeft BMW de semi-actieve DDC Dynamic Damping Control, die de demping van de upside-down voorvork en monoshock regelt, verfijnd. Het DDC kent drie verschillende standen, waarvan de karakteristiek wBMW 2015 S1000RR BMW 2015 S1000RR
Nog steeds onmiskenbaar S1000RR. Het race-ABS remt je kloten tegen de tank als je niet oplet
BMW 2015 S1000RR
Politiek correct nu 199 pk. Benieuwd wat dat straks in werkelijkheid op de bank zal blijven te zijn
ederom in plus/minus 7 standen kan worden ingesteld.

Verder ontwikkeld is ook het deel-integrale race-ABS, dat aan het einde van het rechte stuk de BMW-raket vanaf 270 km/u weer op vertrouwde wijze terugbrengt, waardoor de nu volgende haarspeldbocht met de juiste snelheid kan worden ingestuurd. De ‘Slick’ modus reduceert ook de stabiliserende werking van het automatisch meeremmende achterwiel, wat merkbaar meer onrust in het rijwielgedeelte brengt maar wat door experts bij het insturen juist als voordeel kan worden benut.

Een echte aanbeveling uit het accessoirepakket is de HP schakelassistent Pro, die niet alleen het opschakelen zonder gebruik van de koppeling en bij volgas mogelijk maakt, maar waarmee tevens zonder tussengas of gebruik van de koppeling kan worden teruggeschakeld. Het werkt uitstekend en met bijna geen lastwisselinvloeden aan het achterwiel, wat wordt versterkt door het feit dat nu beide handen stevig aan het stuur kunnen worden gehouden en er geen onrust door bediening van de koppeling ontstaat. Afhankelijk van de layout van het circuit zijn hierdoor de nodige tienden van een seconde te winnen. Voor circuitrijders en de opname van de schakelstang aan de hevel aangebracht, waardoor het schakelpatroon eenvoudig kan worden omgezet.

BMW 2015 S1000RR
Hoe heet dat al weer, dus ik kom die bocht uit?