Zoeken

Test: 2015 Triumph Tiger 800 XCx

Van twee naar vier

1 december 2014
Inhoudsopgave
Test: 2015 Triumph Tiger 800 XCx
Van twee naar vier
Zandhappen en asfaltvreten
Conclusie
Technische gegevens

Triumph Tiger 800 XCx

Nog voordat de nieuwe Tiger 800 familie op de EICMA in Milaan werd gepresenteerd was het nieuws dankzij een onoplettende Triumph medewerker al middels een datasheet via internet uitgelekt. Ten opzichte van z’n voorganger zijn de verschillen bij de basismodellen eigenlijk best gering, maar bij de nieuwe x-varianten hebben de Britten daarentegen flink uitgepakt. De Tiger 800 heeft nog steeds een straatgerichte versie, die vanaf nu als TTriumph Tiger 800 XCxiger 800 XR door het leven gaat, terwijl de Tiger 800 XC wat meer op offroad rijden is geënt. Beide modellen hebben bovendien een x-variant, die met een betere standaarduitrusting meer tot de verbeelding zal moeten spreken. Motorisch zijn alle vier de varianten identiek, ze worden aangedreven door een geüpdate versie van de 800 cc 70 kW / 95 Pk driecilinder lijnmotor, die nu zuiverder en zuiniger loopt.

Opperhoofd van de Tiger 800 familie is de Tiger 800 XCx, waarbij de letters XC voor Cross Country staan. De motor heeft alle ingrediënten die je van een fiets verwachten mag waarmee je het offroad avontuur aan zou willen gaan: functionele spaakwielen met een voorwiel in 21” formaat en een snavelneus die voor dit soort modellen zo kenmerkend is. Daarnaast vinden we ook Triumph typische designstukjes terug als de dubbele koplampen en het markante frame dat uit twee boven elkaar geplaatste buisprofielen bestaat, maar dat had de oude versie ook al.

Het belangrijkste identiteitskenmerk is echter de driecilinder krachtbron, die in deze tweede Tijger-generatie een flinke update heeft gehad. Zo zijn de injectoren verkleind en is de inspuitdruk verhoogd, zijn de inlaatkanalen bewerkt, is het doorstroomvollume van de airbox vergroot en is het profiel van de nokkenas vernieuwd. Dat, in combinatie met de duidelijk sterkere katalysator moet de Tiger zoals gezegd zuiverder en  zuiniger hebben gemaakt. De voorheen irritante mechanische geluiden zijn naar de eeuwige jachtvelden gestuurd, wat Triumph heeft gerealiseerd door de spanner van de nokkenasketting van de grote Tiger Explorer over te nemen en de speling van de klepstoters te verkleinen. De veranderingen in het mTriumph Tiger 800 XCx Triumph Tiger_800_XCx_28
XCx staat voor Cross Country en daar hoort een snavel bij. Het display is overzichtelijk en goed afleesbaar, wel jammer dat de bediening van rijmodi niet op het stuur zit
Triumph Tiger 800 XCx
Daar is voor leek te zien dat het de nieuwe is
Triumph Tiger_800_XCx_32 Triumph Tiger 800 XCx
Zie zo maar eens het verschil met z'n voorganger te ontdekken
otorblok hebben echter niet tot een toename in vermogen geleid: de Tiger 800 levert nog steeds een topvermogen van 95 pk, dat nu 50 toeren eerder bij 9.250 toeren per minuut wordt vrijgegeven. Het maximum koppel van 79 Nm bij 7.850 toeren per minuut is echter identiek aan het oude model. Belangrijker dan het topvermogen is dat de Tiger al vanaf 1.500 toeren er soepel vandoor gaat. Nieuw is ook de ride-by-wire techniek, die samen met verschillende maatregelen als een secundair luchtsysteem de triple een zeer gelijkmatige vermogensafgifte moet hebben gegeven met een directe, maar wel vriendelijke gasrespons.

Met toepassing van het  elektronische kastje dat de elektronische gasklep aanstuurt kwam meteen een scala aan andere technische mogelijkheden binnen handbereik: de basisuitvoering is met ABS en tractiecontrole uitgerust, die beide uit te schakelen zijn. Bij de x-varianten is zowel het ABS als de tractiecontrole in twee standen in te stellen en heb je de keuze uit drie verschillende rijmodi. Bovendien zijn die varianten met cruise control uitgerust. Door het vermogen op exact 70 kW te houden kan de Tiger naar de wettelijke toegestane 35 kW van het A2 motorrijbewijs worden teruggetuned, wat bij de dealer een kwestie is van de bijbehorende software installeren.

Triumph Tiger 800 XCx