Zoeken

Eerste test Indian Chief Vintage

Vredespijp

30 juni 2014
Inhoudsopgave
Eerste test Indian Chief Vintage
The Indian Spirit
Vredespijp
Tomahawk
Bison Power!
Conclusie
Technische gegevens

Indian 2014_Chief_49

Met alle knipogen naar het verleden heeft Indian gelukkig wel geprobeerd de motor zo modern mogelijk te maken. Dat blijkt al uit alles wat er in het blok leeft, maar ook daarbuiten is het feest. En dus is de boordcomputer nog maar het minst indrukwekkende. Met zoveel rekenkracht kan een eenvoudig –vanaf het stuur- te bedienen digitaal display er ook nog wel vanaf. En dus is alle informatie die je verwacht op te roepen, waaronder actieradius, accuspanning, toerental en buitentemperatuur. Toerental ja, omdat de meeste aandacht vanzelfsprekend uit hoort te gaan naar die ene centrale teller op de tank. Cruise control is een eitje als je toch al ride by wire hebt en is dan ook standaard aanwezig. Net zoals ABS. En op de koplamp na is alle verlichting uiteraard LED. Met de ontwikkeling op verlichting van tegenwoordig kunnen we ons haast nog afvragen of het geen bewuste keus van Indian is geweest om de ouderwetste gloeipeer in de koplamp te behouden…

Indian 2014_Chief_13In levenden lijve is de Indian echt een monster. Indian zet hoog in en pakt dus ook direct uit met hét model dat ze zoveel gegeven heeft, de Chief. Er is –momenteel- geen alternatief. Dat betekent wel dat dit de meteen een enorm, groot, breed, zwaar, dik ding is. Geheel terecht, dat wel natuurlijk, maar verwacht dan ook geen kleintje. Ruim twee en een halve meter, dik driehonderdzestig kilo, dan héb je ook wat. Hoe moeilijk het ook is, we zullen proberen het uiterlijk te laten voor wat het is. Dat kunnen foto’s beter vertellen dan wij. Maar mánmanman… en een afwerking, wow.

Kan ook haast niet anders natuurlijk. Niet alleen was de mogelijkheid daar, alle nieuwigheid en ‘eerste indruk moment’ terzijde is dit ook de klasse van de afwerking. Dat doen Triumph, Harley, Victory en alle Japanners niet anders. Dit is het genre van de afwerking, de uitstraling en de klasse en dan moet je het dus goed doen. En dat heeft Indian dan ook gedaan, kijk maar. Juist de details, de ‘flares’ aan de spatborden, het indiaantje op het voorspatbord (verlicht, jaja!), het chroomwerk, de koelribben op het blok, de diep verzonken letters in het carter, álles is zo luxe, zo zwaar uitgevoerd dat het niet anders dan schitterend kán zijn. Wie anders dan ‘the oldest brand in the US’ komt er mee weg de voorremmen geheel aan het zicht te onttrekken door het spatbord? En met reden, ze zullen al gebaald hebben dat je de schijven nog wél kunt zien. Dat was vroeger ook niet, dus zal het vast iemand van de designafdeling een doorn in het oog zijn. Maar de klauwen onder het spatbord: wereldidee.

Indian 2014_Chief_46