Zoeken

Eerste test Indian Chief Vintage

Tomahawk

30 juni 2014
Inhoudsopgave
Eerste test Indian Chief Vintage
The Indian Spirit
Vredespijp
Tomahawk
Bison Power!
Conclusie
Technische gegevens

Indian 2014_Chief_67

Nou zijn er vanzelfsprekend meningen genoeg, maar persoonlijk was het een kleine teleurstelling dat de enige beschikbare demo de Vintage was. Met de originele Chiefs in het achterhoofd had het liefst niet kaal genoeg kunnen zijn en dus moeten we niks hebben van koffers of kuipdelen. Vandaar ook dat de ruit van de Vintage zo veel mogelijk op de achtergrond is gehouden. Het gaat honderd procent om de beleving en dat willen we niet van achter glas meemaken, maar met de bek vol in de wind. Moet wel gezegd worden dat die ruit in een paar tellen -zonder gereedschap- is gemonteerd en gedemonteerd, dus het systeem wérkt en de keus is aan de bestuurder. Consequent hadden we ook de zijtassen moeten verwijderen (eveneens snel en netjes gedaan) maar ach… Indian scoort nog liever met de über Chief, de Chieftain. Met stuurkuip en daarin nog meer luxe als navigatie, beeld en geluid en alles, wij preferen het basismodel. Gewoon omdat ’t zo hoort.

Indian 2014_Chief_71
Hierom dus...snapt u?

Met het remotesysteem kan de Chief worden gestart met een druk op de knop, wat een contactslot overbodig maakt. In plaats daarvan heeft de tank een duidelijke knop met hip ‘power’ icoon die alle systemen op groen zet. Verder is het eenvoudig startknop indrukken en de twin komt tot leven. De twee 900cc cilinders werken mooi samen en draaien ook stationair opvallend soepel en trillingsarm. Er is wel beleving natuurlijk, maar een abonnement op je tandarts is echt niet nodig. Ook bij een beetje gas blijft het blok de beleefdheid zelve. De uitlaten zijn vanzelfsprekend hopeloos overgedempt, maar doen het qua klank nog best netjes, inclusief wat willekeurig geroffel bij gas los. Hier is een hoop werk in gegaan. Maar een ieder die eens kennis gemaakt heeft met een Victory, eveneens dochter van Polaris, weet dat het kan.

Indian 2014_Chief_27

Zo zul je ook kunnen beredeneren dat de motor veel meer op souplesse is gemaakt dan op pure prestaties, waardoor (nou ja, die kilo’s vallen er ook niet zomaar vanaf natuiurlijk) je niet hoeft te rekenen op recordsprints, maar wel op een áltijd mooie reactie. En koppel. Slóten koppel. 138 Nm om precies te zijn. En dat bij een toerental van 2600 toeren… snapt u het al een beetje?

Indian 2014_Chief_31