Zoeken

Eerste test Indian Chief Vintage

The Indian Spirit

30 juni 2014
Inhoudsopgave
Eerste test Indian Chief Vintage
The Indian Spirit
Vredespijp
Tomahawk
Bison Power!
Conclusie
Technische gegevens

Indian 2014_Chief_06

Nou heeft het ‘oudste motormerk ter wereld’ wel een heel klein beetje hulp gekregen. Nadat het oorspronkelijke bedrijf in de jaren vijftig de laatste indian van de band liet rollen is het lang, heel lang stil geweest. Slechts een langlopende reeks van juridische overnames en papieren eigendommen worden genoteerd tot diep in de huidige eeuw. Maar nadat Polaris Indian in 2011 overnam veranderde álles. Polaris zelf, bekend van veel ATV’s, quads, sneeuwscooters en overige utility voertuigen, mag met een omzet van zo’n drie miljard dollar op jaarbasis best wel heel erg gezond genoemd worden en is daarmee zo’n beetje de ideale ‘schoonpapa’ voor als je een bedrijf van de grond op opniew wilt opstarten. Want dat is het geval: met de aanschaf van alle merkrechten kon Polaris er eindelijk écht werk van maken: Indian moest herboren worden en hoe. Een nieuwe fabriek in Spirit Lake, Iowa, nieuw blok, nieuw design, nieuw alles. En het mocht wat kosten. Van meet af aan moest Indian een high end superdeluxe merk worden dat doorging waar het merk zo’n zestig jaar eerder was gebleven.

Indian 2014_Chief_24De basis is vanzelfsprekend het Thunderstroke 111 blok. 111 cubic inches oftwel niet minder dan 1811cc verdeeld over niet meer dan twee zuigers.. dat staat garant voor spektakel. En onwijs lui rijden, wat in dit geval nog belangrijker is. Hoewel volledig nieuw ontworpen is van meet af aan al gekeken naar de V-twins uit de oude Indians om deze qua design zoveel mogelijk op elkaar te laten lijken. Zodoende zijn er veel stijlelementen overgenomen. Neem bijvoorbeeld de dubbele parallel lopende stoterstangen, de naar onder smaller wordende cilinders en de omlaag gerichte uitlaatspruitstukken. Maar daarbinnen is misschien nog meer denkwerk verstopt. Dacht je dat twee cilinders al enorm lijkt, het zijn ook nog eens tweekleppers. Maar daar houdt de overeenkomst op. De benzinetoevoer is uiteraard volledig digitaal waarbij acht sensoren in totaal vierhonderd maal per seconde meten of de verbranding wel volgens specificaties loopt. Om het af te maken is de motor dan ook maar direct voorzien van ride by wire.  Voor een zo efficient mogelijke werking is gebruik gemaakt van het frame om als airbox te dienen. En dan het carter: het lijkt een klassieke opstelling, maar toch delen krukas en transmissie één carter. Deels om het compacter en eenvoudiger te maken, deels om het goedkoper te maken. Één keer olie en filter wisselen en je bent klaar. Overigens geeft Indian een serviceinterval op van 5000 mijl, wat ook niet echt gek te noemen is. De versnellingen zelf zijn ook gefinetuned: de eerste versnelling heeft een rechte vertanding voor een zo direct mogelijke lancering, deIndian 2014_Chief_78 overige vijf (zes is een overdrive) zijn schuin vertand om het blok stiller te maken. Dat is uiteraard ook het verhaal achter de riemaandrijving, samen met een laag onderhoud en en een schoon geheel. De heren doktoren hebben zich uiterst secuur geworpen op de geluidbeleving en zijn daar laten we zeggen best in doorgeschoten. Nou hebben een boel factoren invloed op het geluid, waaronder cilinderhoek, vorm van de verbrandingskamer, klepdesign en uitlaatvorm. Om die reden heeft de twin een hoek van 49 graden gekregen. De uitlaat aan de rechterzijde is een twee in een in twee en volgens de folder perfect qua klankdiepte, klankkleur en volume. Al zal misschien niet iedereen het snel eens zijn over dat laatste.. binnen de emissie-eisen klinkt de Chief inderdaad erg strak getuned. Door het gehele blok is ook rekening gehouden met de betrouwbaarheid en zijn meerdere zaken oversized uitgevoerd om met zekerheid niet of nauwelijks kapot te kunnen. Voordat de eerste productiemotor van de lijn liep hebben de prototypes al zeker twee miljoen mijl afgelegd. De motoren met gemak anderhalf miljard omwentelingen.

Indian 2014_Chief_18
Hoe herken je een Indian? Nou, hieraan dus