Zoeken

Eerste rij-indruk: KTM RC390 cupracer

Lol in het kwadraat

12 juni 2014
Inhoudsopgave
Eerste rij-indruk: KTM RC390 cupracer
ADAC Junior Cup
RC390 Ready to Race
Lol in het kwadraat
Technische gegevens

KTM 2014 RC390 cupracer

Met de RC390 heeft KTM vet speelgoed om mee te racen op de markt gebracht. Voor uw razende reporter die de kennismaking met de racer mocht ondergaan is deze trein echter al lang het station gepasseerd – enerzijds omdat de maximum leeftijd voor de ADAC cup al lang is bereikt en anderzijds omdat de mogelijke snelheid daarvoor nooit toereikend zou zijn geweest. Toch hebben we met de Cup-390’er waanzinnig veel lol gehad, zKTM 2014 RC390 cupracerSuper ding, en het mooie is, volgend jaar kunnen zelfs wij meedoen met de Nederlandse RC390 Cupoals ‘ie heerlijk op de baan tot het uiterste te persen is. Het is altijd weer een verademing om te ervaren dat er daadwerkelijk nog motoren zijn die door ons gewone stervelingen tot op de grens te rijden zijn in plaats van andersom. Kijk alleen al naar de tijd dat het gas vol open staat en de manier waarop vol op het gas wordt gegaan.

Voor diegenen die zich te oud vinden voor een junior cup, of niet perse regelmatig willen racen maar de pret ervan niet willen missen, heeft KTM een interessant alternatief: De Oostenrijkers laten namelijk hun grote ‘Ready to Race’ hart zien door voor het echte racegevoel nagenoeg alle ombouwdelen in haar eigen Powerparts catalogus aan te bieden. Is het alleen nog wachten op het straatmodel van de RC390…

RC390 Cup

KTM 2014 RC390 cupracer

Sinds 1993 wordt in Duitsland de ADAC Cup verreden, een standaard raceklasse voor jongeren tussen de 14 en 21 jaar. Het heeft bij onze Oosterburen grote namen als Steve Jenkner, Christian Kellner en voormalig wereldkampioen Jörg Kellner voortgebracht, maar ook de Zwitser Thomas Lüthi begon zijn carrière in de ADAC Cup. In het verleden werd de ADAC cup met tweetakten verreden, maar dit jaar is met KTM de overstap naar de viertakten gemaakt. De RC390 cupracer is op 38 pk begrensd en verzegeld, met uitzondering van andere veerelementen die volledig instelbaar zijn is het rijwielgedeelte identiek aan de straatversie. Gereden wordt met Metzeler M7 straatbanden, met dure slicks of regenbanden wordt niet geracet.

In navolging van de Duitse ADAC Cup wordt het volgend jaar in Nederland met de RC390 Cup gestart, een cup die over tien tot twaalf wedstrijden zal worden verreden over circuits in Nederland, België en Duitsland als het TT circuit van Assen, Oschersleben, Hockenheim, Mettet, Francorchamps en Zolder. In tegenstelling tot de ADAC Cup kent de RC390 Cup geen maximum leeftijd en is de minimum leeftijd op 12 jaar gezet. De RC390 Cup is het resultaat van een samenwerking tussen KTM Nederland en Vos Oss. Zesvoudig ONK kampioen Arie Vos zal daarbij de begeleiding van de jonge talenten voor zijn rekening gaan nemen. De Nederlandse importeur verwacht de prijs van een RC390 cupracer onder de € 8.000 te kunnen houden.