Zoeken

Dubbeltest: Honda NC750X en NC750D Integra

Nieuw denken

11 februari 2014
Inhoudsopgave
Dubbeltest: Honda NC750X en NC750D Integra
Nieuw denken
NC750X
NC750D Integra
Conclusie
Technische gegevens

Honda NC750X Integra 2014

Als er één motor is, of beter gezegd één concept, die zijn komst aan de wereldwijde kredietcrisis te danken heeft, dan is dat Honda’s New Concept familie, zo blijkt uit de presentatie van het 2014 model. Het idee van een platform strategie, waarbij meerdere motoren in basis hetzelfde zijn en daardoor goedkoper kunnen worden geproduceerd, speelde volgens Honda al langere tijd als een van de plannen waaraan werd gewerkt, maar kreeg na de financiële crisis direct groen licht. In een sterk krimpende markt moest de groei op een ander vlak worden gezocht en met de NC modellen kon daar perfect op worden ingespeeld. En met succes, met name de NC700X heeft de aHonda NC750X 2014Huup huupfgelopen twee jaar de top 5 van best verkochte motoren weten binnen te dringen, terwijl van de drie NC modellen bij elkaar opgeteld er in Europa meer dan 40.000 werden afgezet. Om het dichter bij huis te houden: in Nederland werden er de afgelopen twee jaar bijna 850 New Concepts afgezet, méér dan BMW’s R1200GS en bijna net zoveel als alle supersports bij elkaar opgeteld.

Het NC platform kreeg het afgelopen jaar navolging in de nieuwe CB500 lijn. Hoewel de NC en CB platformen over dezelfde gemene delers (vertrouwen, verbruik, onderhoudsvriendelijk, economisch en rijgemak) beschikten, waren de verschillen zowaar nog groter. Waar bij de NC modellen praktische nuttigheid centraal stond (zoals de opbergruimte voor een integraalhelm), was het bij de CB modellen juist om de funfactor te doen. Om het uiterste uit de nieuwe A2 rijbewijswetgeving te halen. De CB modellen werden in Europa met open armen onthaald, waardoor Honda het noodzakelijk vond om het NC platform wat op te waarderen, om de rijder van het zware rijbewijs wat meer aan te kunnen spreken.

Nog meer cijfers: sinds de lancering van de DTC Dual Clutch Transmission zijn er volgens Honda ongeveer 20.000 motoren met DTC verkocht. Bijna een kwart van alle VFR1200’s (24% om exact te zijn) zijn met DCT uitgerust, van het totaal van alle modellen die met DCT leverbaar zijn ligt dat percentage zelfs op 32%, de Integra niet meegerekend aangezien deze alleen met DCT leverbaar is. Een percentage wat trouwens flink in de lift zit: bij de NC700X steeg dat cijfer van 20% in 2012 naar 34% in 2013, terwijl bij de CrossTourer zelfs de helft van de klanten voor DCT kiest.

Verbeterd Concept

Honda Integra
Barbatruc...

Doel van het 2014 New Concept platform was om de motoren een hogere funfactor te geven. Enerzijds door de cilinderinhoud flink te vergroten, anderzijds door een ander uitlaatgeluid en versterking van het pulserende effect van de paralleltwin. Om met dat laatste te beginnen, aan dHonda NC750X 2014
Hier schuilt de grootste vernieuwing voor 2014: de cilinderinhoud die met 75cc is vergroot
Honda Integra 2014
Ook de DCT is verder verfijnd, waardoor het beter aan moet voelen welke versnelling de juiste is
e tweecilinder werd een extra balansas toegevoegd, waardoor je nu eigenlijk alleen nog maar de arbeidsslagen voelt en de uiterst irritante hoogfrequente trillingen nagenoeg zijn verdwenen. De uitlaat is inwendig flink onderhanden genomen: om sneller op te warmen is de katalysator dichter bij het motorblok geplaatst, terwijl de vorm van de kamers is aangepast om de pulsatie te versterken en een donkerder geluid te creëren.

Het belangrijkste nieuws is echter de cilinderinhoud, die bij het nieuwe NC platform op 745 cc is gezet door de boring met 4 mm naar nu 77 mm te vergroten. En dat is een toename van 75cc ten opzichte van het NC700 concept, dat het met 670cc moest doen. Dankzij de grotere cilinderinhoud kon ook het vermogen van de paralleltwin worden vergroot naar nu 54 pk bij 6.250 toeren per minuut, terwijl het maximale koppel nu op 68 Nm bij 4.750 toeren per minuut is gezet. En dat mogen in het huidige 200 pk tijdperk misschien geen indrukwekkende cijfers zijn, maar het is wel een plus van 10% ten opzichte van het NC700 concept. Het mooiste is trouwens dat dit volgens Honda niet ten koste van het brandstofverbruik is gegaan: doordat tevens de overbrenging van de transmissie is verlengd loopt het blok net dat beetje rustiger en kon er tevens op brandstof worden bespaard. Waar de NC700 volgens Honda 27,9 kilometer op één liter Euro loodvrij kon komen, kom je volgens Honda met de NC750 op één liter 28,9 kilometer ver. Nu werden deze cijfers door ons bij lange na niet gehaald, maar daar komen we verder nog op terug.

Honda NC750X 2014