Zoeken

Vergelijk: Rocket III Roadster en Ducati Diavel Strada

Spierballencruisers

4 september 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk: Rocket III Roadster en Ducati Diavel Strada
Rocket III Roadster
Diavel Strada
Wolf in Schaapskleren
lekkere stuurbochten
Conclusie
Technische gegevens

Triumph Rocket III Roadster

“Een motor produceert geen vermogen, enkel koppel. Pk’s zijn een verzinsel en de uitkomst van een rekensom. Koppel is wat er uit een motor komt”. Deze wijsheid gaf Brian Gillen, hoofd engineering ons onlangs mee bij een bezoek aan de fabriek van MV Agusta. Daar moesten we maar eens wat mee doen. EDucati Diavel Stradan hoe gaat dat beter dan ’s werelds absolute koppelkoning op twee wielen, Triumphs Rocket III Roadster. En voor de verhouding zetten we er een simpel motortje naast... Ducati’s nieuwe Diavel Strada.

“HUUUUUUUUUU!!”  zo ongeveer reageerde iedereen op de redactie bij het zien van de eerste foto’s van de Diavel Strada. “Zijn ze nou helemaal gek geworden? Na de Hypermotard ‘strada’ nu ook de Diavel? Past er zoveel wansmaak in één dag?” een koude douche, vier espresso en een plak roggebrood later is de ademhaling weer op peil en kan er iets rationeler naar de Duc gekeken worden. Natuurlijk is Ducati niet gek geworden, integendeel. Net als zoveel andere merken heeft de fabriek juist een slim marketingtrucje uitgehaald. De standaardfiets verkoopt al aardig en de kans bestaat dat er vraag is naar een koffertje en een windschermpje, dus waarom zou je het je potentiële klant dan nog moeilijk maken? Gewoon direct zelf aanbieden als optie en klaar. Het hóeft niet, het kán.

Toch zien wij er niet direct méér in dan ‘een Diavel met een ruitje en koffers’, maar het is voldoende om eens te proberen. Diavel rijden heeft ons tot nog toe nooit teleurgesteld. Elk excuus is geldig, ook een vergelijk tussen de twin en Triumphs massieve triple.

Tekst: Vincent Burger
Beeld: Vincent Burger, Ed Smits