Zoeken

Vergelijk: Rocket III Roadster en Ducati Diavel Strada

Diavel Strada

4 september 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk: Rocket III Roadster en Ducati Diavel Strada
Rocket III Roadster
Diavel Strada
Wolf in Schaapskleren
lekkere stuurbochten
Conclusie
Technische gegevens

Ducati Diavel Strada

Dan de Diavel. Met een blok dat losjes is gebaseerd op dat van de WK Superbike van dat moment ligt dat wel even iets anders. Nou is daar wel een hoop werk in gegaan en heeft Ducati met de uitvinding van het hele 11-graden concept een bijzonder soepel en bruikbaar blok tevoorschijn getoverd, zo’n afkomst valt natuurlijk niet één twee drie te verloochenen. Dat weet ook Ducati en dat is ook hDucati Diavel Strada Ducati Diavel Strada
Jaja, toch mooi een stukje MotoGP op je Bagger! En een ruitje, dat dan weer wel
Ducati Diavel Strada
Wat nou, 'dat hoort niet'? Waarom dan niet?
elemaal niet de bedoeling. Integendeel, volgens de engineers uit Bologna moet het de best handelende motor in zijn klasse worden en een beetje power hoort daar ook wel bij. Daarbij worden geen halve maatregelen genomen en geen concessies gedaan. Eigenlijk is het meer vanwége het gebrek aan concessies, want de motor moet wel gewoon écht als een cruiser staan, inclusief 240mm brede lap rubber aan de achterzijde, onderuitgeschopte voorvork en diepe zit. En daar moet je dan mee zien te rijden...

Dat dat wonderwel goed kan was ons bij eerdere ontmoetingen al duidelijk geworden. De motor klopt gewoon als een paar ton brons in een kerktoren, waardoor je er inderdaad schunnig hard mee kunt rijden. En de motor is er op berekend ook, welke andere cruiser ken jij die ook superbikekwaliteit remmen aan boord heeft? Ducati doet het met een set Monoblocs en niks minder. Daartussen bevindt zich nog een frame dat dit geweld perfect aankan en je hebt je recept. Het resultaat? De helft van de cilinderinhoud van de Triumph, maar ook 162 pk en 127,5 Nm.  Nogal andere cijfers, de Diavel moet het dan ook veel meer van zijn toeren hebben dan de driecilinder. Een koppel van eveneens de helft, het is te hopen dat dat nog vooruit wil. Maar ja, hij weegt dan ook maar 210 kilo. Dat scheelt iets. En dat zullen we vást gaan merken.

Voor 2013 heeft Ducati dus het lumineuze idee opgevat een Strada-versie van de Diavel uit te brengen, waarvan het resultaat hier nu bij ons op een krakkemikkige pier staat. Alhoewel, niet zo krakkemikkig als we verwacht hadden, beide motoren hebben we weer netjes –dDucati Diavel Stradaroog- bij hun eigenaar teruggebracht. Terug naar de Diavel. Voor deze metamorfose is er méér gedaan dan slechts een ruitje en een koffertje, al zijn dat uiteraard wel de meest in het oog springende veranderingen. Behalve dat is de achterpartij flink aangepakt. De koffers hangen in een nieuw ontworpen rek, geïntegreerd in het subframe cq. de passagiershandgrepen. Dezelfde unit houdt ook een rugsteun voor de  bijrijder omhoog. Maar door al die extra zaken is het fraaie kontje van de standaard Diavel wel flink verbouwd. De originele verlichting was dan ook niet bruikbaar meer en dus heeft Ducati een alternatief moeten bedenken. Dat alternatief is gevonden in het achterlicht van de Desmosedici, zodat Diaveleigenaars niet alleen kunnen opscheppen over hun ‘superbike-heritage’ maar zelfs over GP-afgeleide onderdelen. Niet gek toch? Een andere lezing is uiteraard ook snel bedacht: ‘daar hadden ze nog een paar honderd van liggen’...

Ook de standaard duovoetsteunen pasten niet meer en hebben het veld moeten ruimen. Ditmaal is de motor voorzien van een meer gebruikelijke oplossing voor de voetsteunen, gemonteerd op de al bestaande punten. Leuk bedacht, maar het resultaat is wat knullig: de nieuwe beugeltjes horen star aan de motor te zitten, maar zijn gemonteerd op punten die ooit als scharnier ontworpen zijn. Daar ontstaat dus speling op, wat het er een beetje knullig uit laat zien.

Ducati Diavel Strada