Zoeken

Vergelijk: R1200GS vs Adventure R vs Explorer XC

Conclusie

27 juni 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk: R1200GS vs Adventure R vs Explorer XC
Achter de wolken
Toch niet weer regen?
Kijk, toch een beetje zon…
Dáág, zon, hallo regen…
Triumph Tiger Explorer XC
KTM 1190 Adventure R
BMW R1200GS
Conclusie
Technische gegevens

BMW R1200GS vs KTM Adventure R vs Triumph Explorer XC

Als er één ding is wat deze Allroad test heeft duidelijk gemaakt, dan is het wel dat niets op voorhand te voorspellen is. Met de ervaringen uit eerdere testen waren we elk van ons eigen gelijk overtuigd, om eenmaal op pad onze mening continue bij te moeten stellen. De Triumph Explorer XC had ik op voorhand als duidelijk winnaar voorspeld, maar de XC versie deed in de verte niet denken aan de waanzinnige standaard versie van afgelopen jaar. Triumph Explorer XCVorig jaar da bomb, en ook nu nog steeds een prima ding, maar vergeleken met de BMW en KTM is het of de tijd vijf jaar stil heeft gestaanNu zegt dat ook alles over het gezelschap waarin de fiets zich nu bevindt, en dat is precies het manco van de XC. Ten opzichte van de CrossTourer en GS Adventure was de Explorer duidelijk de beste keus, maar ten opzichte van de Adventure R en R1200GS delft de fiets het onderspit. De Triumph Explorer XC doet precies wat je van ‘m mag verwachten, heeft goede stuureigenschappen, een goede aandrijflijn, zit comfortabel, heeft een goede windbescherming en geeft vanaf de eerste meters meteen erg veel vertrouwen, maar blinkt nergens écht in uit en voelt in dit gezelschap merkbaar zwaarder en lomper aan.

Haast het tegenovergestelde van de Explorer XC is de KTM Adventure R, die veel, maar dan ook veel extremer is dan de Adventure EDS. En dat is een plus- maar tegelijkertijd ook een minpunt. Waar de Adventure EDS ons begin dit jaar nog met ongekend gemakkelijk stuurgedrag en comfort had verrast, is deze R versie duidelijk niet voor beginners bedoeld. Dankzij het 21” voorwiel is de motor nóg gemakkelijker en directer van richting te veranderen en voelt haast als een Supermotard, maar moet ook zo bereden worden. Leg de Adventure R je eigen wil op en de fiets zal uit je hand vreten, maar geef de Adventure R de overhand en hij zal je alle hoeken van de kamer laten zien. Ben jij in staat om de R te zeggen waar het op staat, dan wordt je beloond met een heerlijk flitsend sturende fiets, die beschikt over eens strak rijwielgedeelte, een bovenin erg krachtig motorblok, goede remmen en een heerlijk agressieve zithouding. De voelbare trillingen in voetsteunen bij constant tempo, de erg hoge zit en het gebrek aan windbescherming neem je dan al snel voor lief. Wil je meer comfort, dan is de Adventure EDS zeker een goed alternatief.

KTM Adventure R
Het ultieme wapen voor diegene die op jacht gaat naar bochtige gebieden. Mist alleen goede windbescherming en kracht onderin om als échte Reise-Enduro door het leven te gaan

En dan de BMW R1200GS. De fiets waar heel de wereld reikhalzend naar uit heeft gekeken en door GS fanaten op voorhand al tot winnaar is verklaard. Met de nieuwe GS heeft BMW duidelijk een flinke stap voorwaarts gezet, op bijna alle fronten is de fiets beter dan het oude model. De motor stuurt erg lichtvoetig, BMW R1200GSDe GS is niet ontworpen om tienen te halen, maar sprokkelt in z'n totaliteit wel de meeste punten bij elkaar. Nu alleen nog dat mysterie aan de voorkant in het zeiknatte weer zien te ontrafelenheeft een betere zitpositie en zit boordevol –verbeterde- elektronica en heeft als belangrijkste troef een motorblok dat de andere twee in de schaduw zet, ondanks dat de Boxer met 125 pk op papier het minste vermogen heeft. Alleen voor het betere knalwerk moet de GS het hoofd buigen voor de Adventure R, maar alles in overweging nemend zou de R1200GS eigenlijk de beste keus zijn geweest. Ware het niet voor het totaal onvoorspelbare gedrag in de kletsnatte regen, waar de GS bij ons alledrie meermaals en op de meest diverse en onverwachte momenten aan de voorkant spontaan zijn grip verloor. En daarmee al zijn kostbaar opgebouwde punten in één klap weer verliest. Bovendien moet voor de GS, met alle toeters en bellen zoals elke GS rijder ‘m uiteindelijk neemt, behoorlijk diep in de buidel worden getast.

Note) We hebben het probleem van de R1200GS uiteraard bij terugkomst direct bij zowel BMW als Metzeler aangekaart, die daar serieus mee aan de slag zijn gegaan. Ook hebben we zowel binnenlandse als buitenlandse collega’s geraadpleegd, maar ondanks het bar slechte voorjaar zijn wij tot nu toe de enigen die onder deze barslechte weersomstandigheden de nieuwe R1200GS hebben getest. Op dit moment worden de banden op de fabriek in Italië onderzocht om uit de vinden waarom de R1200GS deed wat hij deed, en wordt er voor ons een bandentest op het nabij Malpensa gelegen testcircuit van Metzeler/Pirelli georganiseerd. Het verhaal krijgt dus zeker nog een vervolg...